Onderzoekslijn onlinehulpverlening

De onderzoekslijn ‘onlinehulpverlening’ van Arteveldehogeschool ontwikkelt hierbij een driedubbel spoor:

• In nauwe samenwerking met het werkveld worden onlinehulpmethodieken ontwikkeld. Daarbij focusten we onder andere op:
    • Ch@tlas – een methodiek voor chathulp in eerstelijnswelzijnswerk;
    • Ch@dvice – een Europees uitgewerkte methodiek voor chathulp met focus op seksueel misbruik;
    • Optim@il – een methodiek voor e-mailhulp in eerstelijnswelzijnswerk;
    • WWWelzijn 2.0 – een verkennend onderzoek over het inzetten van socialenetwerksites in het welzijnswerk;
    • Onlinedagboek – een onlineopvolgtool voor cliënten in welzijnswerk, kinderopvang, onderwijs en geestelijke gezondheidszorg;
    • Simba - succesvol implementeren van beeldbellen in ambulante hulp;
    • HINCL - methodiek voor helder en inclusief communiceren (met focus op opvoeding).

• Ter ondersteuning van het onlinehulpbeleid in Vlaanderen worden beleidsgerichte onderzoeksprojecten opgezet. Daarbij staan centraal:
  • Een dienstverleningsaanbod voor het overwegen en implementeren van een onlinehulpaanbod in welzijnsorganisaties. Dit bestaat onder andere uit:
    • onlinehulp-apps.be een appstore voor welzijn en geestelijke gezondheid waarvan Arteveldehogeschool projectleider is;
    • Lerende netwerken omtrent ‘sociaal werk netwerkt online’;
    • Vorming over onlinehulpmogelijkheden en -beleid;
    • Ervaren baatonderzoek bij cliënten en hulpverleners over hoe zij de onlinehulpcommunicatie ervaren en evalueren.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.