Waarom platform voor ondernemende vrouwen met migratieachtergrond?

#SheDIDIT’s reason why is enerzijds het aanbieden van een realistisch beeld van een ondernemende vrouw in het huidige diverse België.

Anderzijds wil #SheDIDIT een positief signaal uitsturen naar de Vlaamse samenleving over de ongekende soms onbekende groep aan ondernemende vrouwen. Het doel is niet enkel deze vrouwen in de kijker zetten, maar ook andere meisjes en vrouwen stimuleren om hun ondernemingsdroom achterna te gaan.

Visie van meisjes op als vrouw ondernemen met een migratieachtergrond

#SheDIDIT draait rond de zichtbaarheid van ondernemende vrouwen met migratieroots.

Ervaren deze dames ook hindernissen bij het waarmaken van hun ambitie, en door welke drivers worden ze overtuigd om het net wél te doen? We onderzochten het bij jonge meisjes mét en zonder migratieachtergrond, die nog de keuzes in hun leven moeten maken.

We organiseerden onder leiding van Karijn Bonne, onderzoeker bij Arteveldehogeschool, focusgroepen met meisjes van gemiddeld 17 jaar, in zowel het reguliere onderwijs als in OKAN-klassen (onthaalklassen anderstalige nieuwkomers, kinderen van zeer recent geïmmigreerde ouders). De resultaten van dit kwalitatieve onderzoek geven exploratieve inzichten. Het volledige onderzoeksrapport lees je hieronder bij de onderzoeksrealisaties.

Boek '#(S)heDIDIT: over ondernemerschap, jongeren en diversiteit'

Ondernemersvaardigheden worden vandaag erkend als essentieel voor toekomstige professionals. Jongeren moeten worden voorbereid op ondernemen, als zelfstandige of werknemer. Tegelijkertijd zien we dat scholen diverser worden, net zoals de arbeidsmarkt en de maatschappij in het algemeen. Er is echter een gemis aan methodes om te werken rond ondernemerschap, jongeren én diversiteit.

Na twee jaar #SheDIDIT kwam de vraag om de ervaringen over het stimuleren van divers ondernemerschap te delen. #SheDIDIT wil het beeld van ‘de ondernemer’ bijstellen en zoveel mogelijk verhalen van ondernemers met diverse roots delen en hun dromen helpen waarmaken.

Dit boek is bedoeld voor ieder die met jongeren – zowel meisjes als jongens – aan diversiteit en ondernemerschap wil werken, zowel binnen een pedagogisch schoolproject als daarbuiten. Het biedt:

• tips en oefeningen;
  • talloze verhalen en getuigenissen van diverse ondernemers;
  • een tool om met jongeren stap voor stap een ondernemend traject te doorlopen.

Partners

Platform #SheDIDIT

Hét platform voor ambitieuze meisjes en ondernemende vrouwen met diverse culturele roots.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Infographic

Drempels en drivers voor divers vrouwelijk ondernemerschap in Vlaanderen.

Boek

#(S)heDIDIT: over ondernemerschap, jongeren en diversiteit.

pdf 1

Paper

#SheDIDIT: Insights in barriers and motivations for ethnic female entrepreneurship in Belgium.

pdf 3

Onderzoeksrapport

#SheDIDIT: Onderzoek naar hoe meisjes divers ondernemerschap zien in Vlaanderen.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.