Voorgaand onderzoek over beleving nierpatiënten

De laatste drie jaar doet Arteveldehogeschool samen met de Universiteit Gent, AZ Sint-Lucas Gent, UZ Gent, AZ Sint-Elisabeth Zottegem en AZ Glorieux Ronse onderzoek naar de beleving van de oudere (65+) en kwetsbare hemodialysepatiënten voor wie de dialyse vaak permanent is.

Impact nierdialyse op dagelijks leven

Geven uw patiënten ook vaak aan dat de impact van de nierdialyse op hun dagelijkse leven groot is? Groter dan ze op voorhand hadden kunnen inschatten? Dat ze zich moe voelen, tijdsgebrek ervaren? Dat ze niet toekomen aan betekenisvolle activiteiten? En dat ze nood hebben aan gepaste informatie en ondersteuning op het juiste moment om de dialyse in hun dagelijks leven in te passen?

75 % van de dialysepatiënten is 65 jaar of ouder. Patiënten die dialyse krijgen worden vanuit medisch en verpleegkundig standpunt uitvoerig opgevolgd en goed geïnformeerd over en tijdens hun behandeling. Terwijl de impact van de dialyse op het dagelijkse leven van de patiënten groot is, geven ze aan te weinig informatie te krijgen om die impact te kunnen inschatten.

Ze hebben op voorhand geen idee hoe hun dagelijks leven er zal uitzien. Dialyse is tijdrovend, vermoeiend en put uit, er blijft zodoende weinig kwaliteitsvolle tijd over voor essentiële en betekenisvolle activiteiten. Nochtans hebben betekenisvolle, dagelijkse activiteiten een grote impact op de levenskwaliteit van personen met een chronische aandoening.

Advies op maat over inpassing dialyse in dagelijks leven

Meer aandacht voor adviezen hoe de dialyse in te passen in hun dagelijks leven, zou volgens hen zeer zinvol zijn. Een eerste stap daarbij kan zijn om juiste en correcte informatie te geven op het moment dat die nodig is. Aan een folder hebben ze niet altijd zo veel want die speelt niet in op de specifieke noden op een zeker moment. Wat kan hen dan wel vooruithelpen?

Ondersteuning via slimme technologie

In het huidige onderzoeksproject van de Arteveldehogeschool willen we in cocreatie met de patiënten en hun entourage oplossingen vinden zodat ze gepersonaliseerde informatie kunnen krijgen op het moment dat ze die nodig hebben. In deze fase van ons onderzoek verkennen we technologische mogelijkheden. Zouden we de patiënten en hun entourage kunnen helpen via smartphone, tablet of computer? Stel je voor dat ze hun vragen zouden kunnen stellen aan een spraakassistent: ‘Siri, wat moet ik doen? Kan je me helpen met…’

Wil je meer informatie over het project of wil je op de hoogte gebracht worden van de resultaten? Contacteer de onderzoekers!

Infographic met eerste resultaten

Partners

BIANCA, jouw assistent in leven met een chronische aandoening

BIANCA staat voor Balans IActiviteiten voor personen met Nier- en andere Chronische Aandoeningen.

Op onze website staan getuigenissen en tips voor het plannen van een gebalanceerde week.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Betekenisvol leven met dialyse; overleven is niet genoeg.

pdf 2

Management van het dagelijks leven van hemodialysepatiënten.

presentatie 2

Presentatie

Resultaten vooronderzoek: lessons from the daily life of a dialysis patient.

pdf 4

10 maart is wereldnierdag: bridge the knowledge gap to better kidney care!

pdf 6

Bachelorproef

Hoe ervaren patiënten hun niertransplantatie? Een observationele kwalitatieve studie.

pdf 3

Bachelorproef

Betekenisvolle activiteiten na een niertransplantatie: een kwalitatief onderzoek aan de hand van diepte-interviews.

pdf 5

Bachelorproef

Een kwalitatief onderzoek naar beperkingen in activiteiten bij dialysepatiënten.

pdf 1

Bachelorproef

Zelfredzaamheid van hemodialysepatiënten: cross-sectioneel onderzoek naar de activiteiten van het dagelijks leven.

pdf 2

Bachelorproef

Welke levenskwaliteit ervaren oudere patiënten met chronische nierinsufficiëntie die hemodialyse ondergaan?

pdf 4

Masterproef

Hoe beleven familie en mantelzorgers de nierdialyse van hun naasten? Een kwalitatief exploratief onderzoek.

pdf 6

Masterproef

De oudere nierdialysepatiënt en zijn/haar ervaren impact van de behandeling op het dagelijks functioneren.

pdf 3

Masterproef

De relatie tussen de kwaliteit van leven van hemodialysepatiënten en persoons-, activiteits- en omgevingsgebonden factoren.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.