Snapchat of a new kid on the block? Hoe kunnen Vlaamse mediabedrijven via sociale media hun merk versterken bij jongeren?

Uit het afgelopen PWO-onderzoek naar het adoptiepotentieel van Snapchat als nieuws- en brandingkanaal voor media om jongeren te bereiken , kunnen drie belangrijke inzichten worden gedestilleerd:

(1) Snapchat biedt vooral als brandingtool potentieel en is minder geschikt als nieuwskanaal.

(2) De positieve bevindingen met betrekking tot Snapchat als brandingtool doen vermoeden dat andere sociale media wellicht ook brandingpotentieel hebben. Mediabedrijven stellen openlijk de vraag op welke sociale media ze best inzetten en zijn vragende partij naar onderzoeksdata rond branding op diverse sociale media die door jongeren worden gefrequenteerd: Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en Musical.ly.

(3) Er zijn nog grote vraagtekens met betrekking tot het format en de content die mediabedrijven op Snapchat en bij uitbreiding wellicht ook op de andere sociale mediakanalen dienen aan te bieden.

Met dit PWO-onderzoek spelen we hierop in en gaan we na welke behoeften en noden jongeren aan sociale media koppelen en hoe deze aansluiten bij de brand-personality en doelstellingen van mediabedrijven en jongerenkanalen. We ontwikkelen hiervoor een grootschalige survey. Mediabedrijven experimenteren nu vooral met content op basis van een buikgevoel. Door middel van co-creatie waarin mediapartners, studenten en onderzoekers worden betrokken, gaan we daarom op zoek naar een structurele onderbouw voor content op diverse sociale media. We beogen uiteindelijk (1) het uitwerken van een best practices draaiboek dat het brandingplan van Vlaamse mediabedrijven met betrekking tot sociale media kan ondersteunen en (2) het uitwerken van een interactieve workshop gericht op mediabedrijven.