Uit het afgelopen PWO-onderzoek naar het adoptiepotentieel van Snapchat als nieuws- en brandingkanaal voor media om jongeren te bereiken , kunnen drie belangrijke inzichten worden gedestilleerd:

(1) Snapchat biedt vooral als brandingtool potentieel en is minder geschikt als nieuwskanaal.

(2) De positieve bevindingen met betrekking tot Snapchat als brandingtool doen vermoeden dat andere sociale media wellicht ook brandingpotentieel hebben. Mediabedrijven stellen openlijk de vraag op welke sociale media ze best inzetten en zijn vragende partij naar onderzoeksdata rond branding op diverse sociale media die door jongeren worden gefrequenteerd: Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en Musical.ly.

(3) Er zijn nog grote vraagtekens met betrekking tot het format en de content die mediabedrijven op Snapchat en bij uitbreiding wellicht ook op de andere sociale mediakanalen dienen aan te bieden.

Met dit PWO-onderzoek spelen we hierop in en gaan we na welke behoeften en noden jongeren aan sociale media koppelen en hoe deze aansluiten bij de brand-personality en doelstellingen van mediabedrijven en jongerenkanalen. We ontwikkelen hiervoor een grootschalige survey. Mediabedrijven experimenteren nu vooral met content op basis van een buikgevoel. Door middel van co-creatie waarin mediapartners, studenten en onderzoekers worden betrokken, gaan we daarom op zoek naar een structurele onderbouw voor content op diverse sociale media.

Op basis hiervan bieden we een handleiding aan dat het brandingplan van Vlaamse mediabedrijven met betrekking tot sociale media kan ondersteunen. We werkten ook interactieve workshops uit gericht op mediabedrijven. Neem hiervoor contact op met Jeroen Naudts.

Uit dit onderzoek blijkt ook dat Vlaamse jongeren openstaan voor zogenaamde 'influencers'. Momenteel voeren we dan ook een uitgebreide bevraging naar het verband tussen influencers en Vlaamse jongeren. Vragen die we daarbij onderzoeken zijn: op welke sociale media zijn de influencers het meest actief? Welke Vlaamse influencers zijn populair bij Vlaamse jongeren? En welke influencers zijn een versterking voor Vlaamse mediamerken? 

Op een studiedag (mei 2019) publiceerden we de belangrijkste resultaten van dit onderzoek in een onderzoeksrapport met als titel 'Influencers en Vlaamse mediamerken: de hype voorbij?' Hieronder vind je hoe je het rapport kan downloaden.

Wil je op de hoogte blijven van de resultaten of de resultaten gepresenteerd krijgen in jouw organisatie? Neem dan zeker contact op met Jeroen Naudts.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

'Influencers en Vlaamse mediamerken: de hype voorbij?'

Is influencermarketing een interessante tool voor Vlaamse (media)merken om jongeren te bereiken? En indien ja, waar moet je rekening mee houden? Praktische tips in dit uitgebreide onderzoeksrapport.
Vlaamse (media)merken en influencers: de hype voorbij?

'Hoe als Vlaams (media)merk jongeren bereiken via sociale media?

Krijg een overzicht van wat Vlaamse jongeren zoeken op sociale media en concrete tips om als mediamerk jongeren beter te bereiken op Facebook, Instagram (Stories), Snapchat en YouTube.
snapchat jongeren bereiken