Onderzoek toont aan dat studenten hoger onderwijs het moeilijk vinden om gericht notities te maken. (Arteveldehogeschool, 2015) Een vaardigheid die echter essentieel is om kennis te verwerven, beter te onthouden en succesvol te leren (Carrier & Titus, 1981) (Kulhavy, Dyer & Silver, 1975) (Richards & Friedman, 1978) (Weener, 1974).

Om in te spelen op de moeilijkheden die studenten uit het hoger onderwijs ondervinden tijdens het noteren bij hoorcolleges, zouden noteerstrategieën aangereikt moeten worden in het secundair onderwijs. Leerlingen noteren vooral in woorden, maar beelden kunnen het leren bevorderen. Een combinatie van woord en beeld gebruiken, dual coding, zou het leereffect vergroten. (Clark & Paivio, 1991). Ander onderzoek stelt dat beelden gemakkelijker onthouden worden dan woorden (Paivio, 1983).

Daarom willen wij de mogelijkheden van sketchnoting exploreren. Het is de bedoeling om eerst informatie te verzamelen over het leereffect van noteren, het gebruik van beelden in het onderwijs en het maken van sketchnotes tijdens het leerproces. Op die manier kan de meerwaarde van het gebruik van sketchnotes in het secundair onderwijs aangetoond worden. De bevindingen uit het literatuuronderzoek zullen we toetsen aan de praktijk door een methodiek te ontwikkelen om sketchnoting aan te leren aan leerlingen in de derde graad van het secundair onderwijs.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.