In Vlaanderen was er al geruime tijd behoefte aan een actuele, Vlaamse test begrijpend lezen. Daarom ontwikkelden we de Vlaamse Test Begrijpend Lezen (VTBL). Deze test meet het begrijpend lezen bij kinderen van het eerste tot en met het zesde leerjaar. 

De test is bedoeld voor kinderen met lees-, spelling- en/of rekenproblemen die aangemeld worden op een gespecialiseerde dienst. Door een grondige foutenanalyse kan een behandeling/aanpak geïndividualiseerd worden. Hertesten na de behandeling is ook mogelijk omdat er een parallelversie beschikbaar is.

Kinderen lossen hiervoor meerkeuzevragen op bij verhalende teksten waarvan het AVI-niveau berekend is. De test is gebaseerd op evidence-basedprincipes. Een grondige literatuurstudie evenals praktijkervaring leidden tot het ontstaan van dit instrument. Studenten normeerden in het licht van hun bachelorproef de eerste versie van de tests. De uiteindelijke afwerking van de test werd mogelijk dankzij dit PWO-project, waarbij de verschillende tests herleid werden tot één testbatterij. Logopedisten, orthopedagogen en psychologen uit revalidatiecentra, CLB 's, privépraktijken en buitengewoon onderwijs gebruiken deze testbatterij. 

We ontwikkelden daarnaast een programma om begrijpend leesvaardigheden bij kinderen van de lagere school en van het eerste jaar secundair onderwijs functioneel en effectief te stimuleren.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Artikel

Het ene kind met dyslexie is het andere niet… Implicaties uit begrijpend lees- en spellingonderzoek voor diagnostiek en therapie.

pdf 6

Artikel

Cognitieve deelprocessen van begrijpend lezen op tekstniveau.

Artikel

Poor comprehensive readers: what do we know about their profile?

pdf 3

Artikel

Van Vreckem, C., & Desoete, A. (2011). De Vlaamse Test Begrijpend Lezen beter begrijpen. Caleidoscoop, 23, 31-35.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.