RePLAY draaikalender

Hoe ondersteun je risicovol spelen in een groep van 16 baby's en peuters die niet de jouwe zijn... en wiens ouders straks aan jouw deur staan? Slik! Welkom in de schoenen van de kinderbegeleider.

Kinderbegeleiders hebben de eer om jonge kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Da's een heel mooie, maar ook uitdagende taak. Baby's en peuters verkennen voor het eerst die wijdse wereld om hen heen, in hun lijfje dat ze nog volop leren kennen en beheersen. Dat voelt voor hen heel spannend en uitdagend, en leidt al eens tot risicovolle situaties... Als baby's en peuters dan goed ondersteund worden, groeien ze razendsnel in hun risicocompetentie.

Omdat kinderbegeleiders hun handen vol hebben, ontwikkelden we speciaal voor hen een draaikalender. De kalender biedt wekelijks volgende opdrachten:

• speel: een risicovolle speelimpuls op maat van peuters;
  • documenteer: een suggestie om risicovol spelen te documenteren;
  • reflecteer: een reflectievraag om te bespreken met een collega of ouder.

Elke week krijgen de begeleiders bovendien een kort stukje informatie over risicovol spelen. Na een jaar hebben ze alle basisinzichten mee!

Klik op de afbeelding, en je kan de kalender meteen bestellen!

Deze kalender is het resultaat van een tweejarig praktijkgericht onderzoeksproject van de Arteveldehogeschool. We willen het werkveld met deze kalender op een toegankelijke en kwaliteitsvolle manier ondersteunen in het werken aan risicovol spelen. Je mag onze kalender enkel delen met anderen onder deze voorwaarden:
  • Je vermeldt © RePLAY Arteveldehogeschool als maker. De juiste referentie is: Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY draaikalender. Het jaar rond risicovol spelen ondersteunen. Brussel: Politeia.
  • Je laat ons werk intact.
  • Je gebruikt ons werk niet commercieel. Wil je onze kalender toch commercieel gebruiken? Neem contact op via helena.sienaert@arteveldehs.be