Inhoud RePLAY toolbox

Waarom?

In ons onderzoeksproject RePLAY Toddler merkten we dat professionals vooral zoeken naar praktische handvatten om risicovol spelen te ondersteunen.

Verschillende vragen komen vaak terug bij kinderbegeleiders van baby's en peuters:

• Welke risico’s zijn aanvaardbaar in onze speelruimte?
  • Welke voorwerpen zijn er veilig én uitdagend?
  • Wat zeg ik als ik een situatie gevaarlijk vind?
  • Wat doe ik als kinderen een gevaar vormen voor elkaar?
  • Moet ik áltijd prioriteit geven aan risicovol spelen?
  • Hoe stem ik af met mijn collega’s en met ouders?

Verantwoordelijken vragen hoe ze hun team, met al die diverse medewerkers, meekrijgen in het verhaal over risicovol spelen.

© RePLAY - Op de foto: onderzoeker Helena, kinderbegeleidster Hilde en een anoniem 'spruitje' uit groepsopvang Het Nachtegaaltje in Gent

Daarom!

We ontwikkelden daarom een toolbox om professionals te ondersteunen:

• Een draaikalender om kinderbegeleiders te ondersteunen tijdens hun dagelijks werk;
  • Een reeks methodieken en bijhorende tools om tijdens teammomenten in te zetten op risicovol spelen.

De toolbox is gelinkt aan MeMoQ, het kwaliteitskader voor de Vlaamse kinderopvang van baby's en peuters.

Zo kan je als verantwoordelijke werken aan kwaliteit vanuit het thema risicovol spelen. Win-win!

Deze toolbox is het resultaat van het 2,5-jarige praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeksproject RePLAY Toddler van de Arteveldehogeschool. We willen het werkveld met deze toolbox op een toegankelijke en kwaliteitsvolle manier ondersteunen in het werken aan risicovol spelen. Je mag onze toolbox daarom enkel kopen/downloaden en delen met anderen onder deze voorwaarden:

• Je vermeldt © RePLAY Arteveldehogeschool als maker. De juiste referentie van de RePLAY draaikalender, RePLAY methodieken en RePLAY tools vind je op de bijhorende websitepagina's.
  • Je laat ons werk intact.
  • Je gebruikt ons werk niet commercieelWil je onze toolbox toch commercieel gebruiken? Neem contact op via helena.sienaert@arteveldehs.be