Op de wip

Tijdens risicovol spelen bevinden kinderen zich op de wip. Ze vinden het tegelijk leuk en ook best wel spannend. Wanneer kinderen risicovol spelen, varieert hun welbevinden. Iets doen wat je petje (bijna) te boven gaat, voelt heel bijzonder. Je ervaart verschillende emoties tegelijk.

• De meeste kinderen voelen opwinding wanneer ze iets proberen op de grens van hun mogelijkheden.
  • Soms slaat dat om in angst.

Tijdens risicovol spelen zoeken kinderen die mix aan emoties bewust op. Balanceren tussen opwinding en angst is een continue evenwichtsoefening. En bij het goede evenwicht doet een kind waardevolle sleutelervaringen op.

(Opwindende) Angst levert dan wel een lage score voor welbevinden op... dit is niet zomaar ‘te vermijden’. Het biedt kansen om angst te ervaren en (mits enige hulp) te overwinnen.