Sleutelervaringen

Een kind dat risico’s neemt, toont autonomie, lef, ondernemingszin en creativiteit. Het bevindt zich op de grens van zijn mogelijkheden. Nieuwe vaardigheden liggen dan binnen handbereik.

• Als een kind een risico overwint, overwint hij vaak ook zijn angst. Het kind voelt zich competent en krijgt dan zelfvertrouwen. Dat merk je aan de fiere blik, de trotse houding van een kind dat zélf een risico overwon.
  • Doet het kind zich pijn, dan heeft hij aan den lijve ondervonden dat hij de situatie of zijn eigen vaardigheden verkeerd ingeschat heeft. Dat motiveert hem om de volgende keer beter op te letten en een nieuwe aanpak te testen. Falen biedt kinderen de kans om te leren omgaan met onaangename emoties die onvermijdelijk ook deel uitmaken van het leven. Zo versterkt hun doorzettingsvermogen en veerkracht. De eigen ervaring van ‘oeps... dat had ik beter niet gedaan...’ zal veel meer impact hebben op een kind dan een waarschuwing of ‘reddingsactie’ door jou.

Elke vorm van risicovol spelen heeft daarnaast een eigen meerwaarde. Maar één ding hebben ze gemeen: kinderen worden risicocompetenter.