Techniekacademie

Wetenschapscommunicatie

In een reeks van tien gevarieerde workshops gaan we samen met je kind richting 'De stad van de toekomst'. Daar waar alle waarom-vragen serieus genomen worden en waar creativiteit geen grenzen kent. Helemaal iets voor jouw zoon of dochter uit het 5de of 6de leerjaar? Welkom!

wetenschapscommunicatie

Wat?

In deze tiendelige reeks stimuleren we kleine en grootse ideeën van je nieuwsgierige kind. We gaan op onderzoek uit in de stad - ja, zelfs in een kano - en brengen huidige uitdagingen in kaart. Daarna dagen we de groep uit om zelf antwoorden en oplossingen te zoeken op de maatschappelijke problemen die zich stellen, uiteraard helemaal op maat van hun leefwereld.

Elke workshop opnieuw leert je kind een probleem te detecteren, te doorgronden én zijn/haar oplossing via een echt prototype uit te werken. Zelf aan de slag met creatieve ideeën en technieken!

Voor wie?

Deze Techniekacademie is op maat van nieuwsgierige kinderen uit het 5de of 6de leerjaar. De workshops zijn helemaal afgestemd op de interesses en leefwereld van je kind. We gaan voluit voor leuk en recreatief en duiken samen in de vele facetten die STE(A)M rijk is.

Door wie?

De workshops worden gegeven door docenten, onderzoekers en studenten van ons onderzoekslab VRIJPLAATS. Zij triggeren je kind om oplossingen te zoeken voor maatschappelijke problemen aan de hand van knowhow uit de domeinen bouw, hout, koeling en warmte, land- en tuinbouw, mechanica en elektriciteit.

Workshops De Stad van de Toekomst

Waar en wanneer?

• Ons basiskamp is opgesteld in het onderzoekslab VRIJPLAATS op campus Kattenberg.
  • We speuren en ontdekken ook op andere Gentse locaties zoals DOKanoDe Krook en het STAM.
  • Start om 14 uur, einde om 17 uur.
  • Tien woensdagen in 2023: 15/03 - 22/03 - 29/03 - 19/04 - 26/04 - 03/05 - 10/05 - 17/05 - 24/05 - 31/05.

Kostprijs

• Tarief: €50
  • UiTPAS-kansentarief: €10 - gebruik kortingscode ZVPN53XJ bij je inschrijving
  • Wil je een tegemoetkoming via je ziekenfonds? Vraag na bij je mutualiteit wat mogelijk is.
We onderzoeken en ontwerpen zelf de stad van de toekomst. We geven ideeën samen met de deelnemers vorm tot ze klaar zijn om als ontwerp in een prototype te gieten. Van waarnemen, experimenteren & verklaren tot creatief denken, technieken leren & testen. En tot slot vieren we natuurlijk samen het resultaat!
Eef Thoen
Vrijplaats

Waarom?

Al honderden kinderen en jongeren leerden in hun vrije tijd onderzoeken, experimenteren en ontwerpen in onze Vrijplaats. We dragen met onze STE(A)M-expertise (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) zoveel bij tot een betere wereld. Dit keer onder de vorm van Techniekacademies met als thema De stad van de toekomst: Hoe gaan we later kunnen leven in de stad? Hoe ziet jouw huis van de toekomst eruit? Wat is duurzame voeding? ... We stellen de competenties vanuit techniek centraal als hefboom om kinderen de wereld van morgen mee vorm te leren geven. We leren hen belangrijke vaardigheden aan die hen vormen tot actieve, kritische en ondernemende wereldburgers.