Communicatie, Media en Design

Expertisecentrum

Onderzoek en advies voor de communicatie van uw organisatie.

Over ons

Bereik je bepaalde doelgroepen niet goed? Wil je onderzoek doen naar je doelgroep? Zit er een barst in jouw imago? Of bereik je niet het gewenste imago? Vragen over 3D printing of circulaire verpakkingen? Kun je niet op tegen de concurrentie? Zit je website niet goed? Wil je meer inzetten op UI/UX? Ben je een start-up en heb je nood aan ondersteuning? Wil je meer inzetten op video of visuele content? Wil je werken aan sterke copy?

Werk maken van jouw communicatie, branding, marketing, content, verpakking of jouw video: daar helpen onze gedreven collega's en studenten jou mee. Wij maken graag tijd om eens een babbel te doen over jouw concreet project, jouw vraag of gewoon over alle samenwerkingsmogelijkheden. 

Wat kan u van onze studenten verwachten?

In hun afstudeerjaar hebben de studenten alle skills verworven om autonoom in team een communicatievraagstuk op te lossen en organisaties strategisch communicatieadvies te verlenen.

  • Onderzoek opzetten en uitvoeren om uw doelgroep te doorgronden, de markt te verkennen, communicatie-inspanningen te evalueren, uw imago in kaart te brengen, met als deliverables persona’s, een overzicht van de onderzoeksresultaten, conclusies, eerste aanbevelingen en een selectie van challenges waar uw organisatie voor staat.
  • Communicatieadvies formuleren op basis van bestaande onderzoeksresultaten (interne bevragingen, doelgroepbevragingen, imago-onderzoek)
  • Een analyse van de omgeving en de concurrenten maken om een positioneringsadvies op te stellen.
  • Een communicatiecampagne bedenken op basis van een duidelijk doel.
  • De communicatiemiddelen voor een campagne planmatig uitwerken.

Wat kan u van onze docenten verwachten?

De docenten gaan samen met u op zoek naar een haalbare communicatie-uitdaging op maat van uw organisatie. Ze gaan met u in gesprek over uw doelstellingen, uw communicatie – of organisatievraagstukken en de oplossingen die u verwacht. Zij zullen nadien het team van afstuderende studenten aansturen, begeleiden en de focus van uw communicatievraag mee bewaken. U stemt dus regelmatig af met de docenten die als tussenpersoon dienen voor u en de studenten.

Ons aanbod

Alt Shift Com biedt onderzoek en advies aan communicatieprofessionals van kmo's, non-profitorganisaties en overheid. Daarnaast geven we ook opleidingen op maat. Welke vorm kan dit aannemen? We geven enkele voorbeelden.

1. Communicatieonderzoek op maat van uw organisatie

Nadat docenten zich hebben gebogen over uw onderzoeksvraag, puren zij samen met u het onderzoeksvoorstel uit. Daarna voeren de teams van studenten de goedgekeurde onderzoeksopzet uit om oog op de afgesproken deliverables.

Afhankelijk van de gekozen onderzoeksmethode, stellen de teams een enquête op of een interviewgids voor diepte-interviews of focusgroepen. Ze nemen vervolgens de vragenlijsten of interviews af bij de juiste doelgroep en analyseren de resultaten. Indien nodig voeren de studenten een (inhouds)analyse uit van uw communicatiekanalen om na te gaan in welke mate die hun doel(groep) bereiken en consequent de juiste waarden en boodschap uitstralen.

Resultaat

Op basis van de onderzoeksresultaten zijn de studenten in staat om persona’s op te maken van uw doelgroep, een customer journey in kaart te brengen en verschillen te detecteren tussen bijvoorbeeld het imago van uw organisatie en de gewenste identiteit. Zo bekom je een volledige communicatieaudit.

Hun conclusies vatten ze samen in een beknopt rapport en een presentatie waarin ze ook de belangrijkste challenges voor uw organisatie benoemen. Aan de ene kant krijgt u een diversiteit aan invalshoeken omdat elk studententeam zelfstandig de onderzoeksgegevens analyseert. Aan de andere kant kunt u vertrouwen op de expertise van de docenten om een finaal rapport te krijgen van alle resultaten.

Timing

De onderzoeken vinden plaats gedurende de maanden september, oktober, november en december. De docenten zitten graag al vroeger met jou samen om de onderzoeksopzet vast te leggen. Dat kan in juni en augustus. Wacht dus niet te lang!

Kostprijs

De prijs van een communicatieonderzoek is afhankelijk van de gekozen onderzoeksmethoden en deliverables. Neem hiervoor contact op.

2. Communicatieadvies op basis van gegevens uit uw organisatie

Onze laatstejaarsstudenten werken onder begeleiding van docenten gedurende een zevental weken een communicatieadvies uit. Ze analyseren bestaande onderzoeksresultaten en doen deskresearch en bepalen wat voor uw organisatie de specifieke challenge is.

Die vormt dan de basis voor het verdere strategische denkwerk, waarbij de studenten via (beperkt) kwalitatief onderzoek de challenge verder onderzoeken om uiteindelijk uit te monden in een strategisch en/of creatief aangepakt communicatieadvies. Per opdrachtgever kunnen er uiteraard verschillende challenges worden uitgewerkt door verschillende groepen studenten.

Bijvoorbeeld: de ene groep werkt een krachtige interne campagne voor medewerkers uit, terwijl de andere groep vooral aan naamsbekendheid werkt om een bepaalde doelgroep aan te trekken.

Resultaat

Als opdrachtgever krijgt u een gedegen communicatieadvies, op maat gesneden van het communicatieprobleem dat u tijdens het contact met de docent hebt geschetst. Bij elke fase waakt een team van docenten over de kwaliteit. Bovendien wordt het communicatieadvies uitgewerkt door verschillende groepen van studenten. Hierdoor krijgt u als opdrachtgever heel wat input aangereikt.

Timing

De uitwerking van deze opdrachten vindt plaats in de maanden april, mei, juni. Wees er snel bij, want het aantal cases is beperkt!

Kostprijs

Een communicatieadvies waarbij geen verder kwantitatief onderzoek wordt vereist, kost ongeveer 2.500 euro.

Onze referenties

Enkele organisaties waar Alt Shift Com al voor werkte: Stad Gent, Gemeente Ingelmunster, Gemeente Asse, WoninGent, Zuiddag, Jeugdtip, Poppunt, cvo Kisp, sp.a, CM Midden-Vlaanderen, Volvo, Delhaize, Theater Aan Zee, Cinema Lumière,  Klasse.

Door onze samenwerking kregen we een beter inzicht in wat huurders belangrijk vinden en welke manier van communiceren ze verkiezen. Daarenboven bevatte het communicatieadvies van de studenten een pak frisse ideeën.
Sociale Huisvestingsmaatschappij Volkshaard
Ik was onder de indruk van de inzet van de studenten bij dit project. De input die we hebben gekregen was behoorlijk overweldigend.
Xavier Louwagie
Verantwoordelijke Social Media en Communicatie K.A.A. Gent
Ik heb een positieve herinnering aan de samenwerking. Ik onthoud vooral de restyling van ons merk van ‘Zo heerlijk natuurlijk' naar ‘Proef gezelligheid, elke dag’.
Ivan De Keyser
Zaakvoerder Vleeswaren Antonio – Breydel

Testimonial publiq

Over expertisecentrum Alt Shift Com

Alt Shift Com is het expertisecentrum van de opleiding Communicatie. Wij bieden communicatieadvies, -onderzoek en -opleiding aan KMO's, non-profitorganisaties en de overheid. Studenten gaan voor u op onderzoek en geven advies om uw communicatievraagstukken op te lossen. Zij worden hierin begeleid door ervaren docenten. Of docenten gaan alleen aan de slag en zetten hun expertise in om u te helpen. Alt Shift Com werkt ook samen met alumni van de opleiding en diverse partners binnen en buiten de Arteveldehogeschool om kennis en ervaring te bundelen.

Vragen? Neem contact op

Bettina Vermeulen

Client relationship manager

Contacteer via e-mail