Menu Sluiten

Bachelor in de Verpleegkunde

SIM@rt Simulatielab (SIMlab) en observatielab van de Arteveldehogeschool.

In de opleiding verpleegkunde wordt aan de studenten een volledig traject van simulatieonderwijs aangeboden. Studenten doorlopen in de opleiding verschillende modules van 2 a 7 weken met telkens een verschillende focus, daarnaast krijgen ze de gelegenheid om in te schrijven voor simulatiesessies, los van de modules, waarin aangeleerde kennis en vaardigheden kunnen worden toegepast op een zeer realistisch gesimuleerde casus, aangepast aan het niveau van de deelnemende studenten.

Traject High Fidelity Simulatie met pop

Studenten krijgen hier de keuze wanneer ze inschrijven en met wie ze wensen deel te nemen. De enige vereiste die wordt vooropgesteld is dat men gedurende de duur van de opleiding 5 sessies heeft gevolgd. Deze sessies worden niet gequoteerd op punten, enkel de deelname is verplicht. We beogen hiermee de veiligheid van de student te garanderen en faciliteren het leerproces in de debriefing van elke sessie. De voortgang van elke student wordt over de opleidingsjaren heen gemonitord aan de hand van digitale badges.

In het afstudeerjaar (4de jaar) krijgen de studenten 4 pogingen voor hun eindexamen. Studenten hebben gedurende de eerste opleidingsjaren kunnen kennismaken met simulatiesessies in een opbouwende moeilijkheidsgraad. Aangezien een simulatieomgeving zeer sterk aansluit bij de effectieve werkomgeving van de afgestudeerde bachelor in de verpleegkunde wordt deze ook gehanteerd als setting voor het eindexamen van verpleegkundig redeneren en handelen op autonoom complex niveau. Aan de hand van hun score worden digitale badges uitgereikt met achterliggende meta-data die de studenten kunnen opnemen in hun digitaal portfolio of als onderdeel van hun CV bij sollicitaties.

Traject Simulaties met simulanten

Doorheen de opleiding komen de studenten in aanraking met simulaties met simulanten, dit zijn vrijwilligers die de rol van patiënt opnemen in een scenario.

In de scenario’s met simulanten ligt de focus voornamelijk op de communicatie en interactie met de patiënt en minder op de technische vaardigheden. Op deze manier leert men om in interactie te gaan met de patiënt en dit beginnend in het eerste opleidingsjaar met een eenvoudig anamnesegesprek tot verder in de opleiding omgaan met zorgvragers met een specifieke psychische problematiek.

Simulaties met simulanten worden ook in grootschalig verband georganiseerd in de vorm van een T@K dag (Thuiszorg @ Kantienberg) waar de studenten in teams een effectieve thuiszorgronde voltooien per fiets op diverse locaties in Gent bij simulanten thuis.