Infrastructuur

SIM@rt Simulatielab (SIMlab) en observatielab van de Arteveldehogeschool.

Simulatoren

Roger Van Artevelde

Een hoogtechnologische patiëntsimulator van het type SIMman 3G van Laerdal.

Deze simulator heeft als bijzondere functies dat deze vrijwel alle lichamelijke parameters kan simuleren. Van bloeddruk, pols, bewustzijn tot lichtreactiviteit van de ogen. Daarnaast kan hij ook transpireren, bloeden en spreken zoals een echte patiënt. Hij beschikt over uitgebreide mogelijkheden naar registratie en feedback over uitgevoerde handelingen en wordt frequent ingezet in de opleiding verpleegkunde en voor dienstverlening.

Betty Van Artevelde

Een hoogtechnologische patiëntsimulator van het type Victoria van Gaumard .

Deze simulator heeft als bijzondere functies dat deze naast de simulatie van vrijwel alle lichamelijke parameters ook een spontane bevalling kan simuleren. Deze simulator wordt frequent ingezet in de opleiding vroedkunde en voor dienstverlening.

Reda Van Artevelde

Een patiëntsimulator van het type Toddler van Lifecast.

Deze simulator beschikt niet over ingebouwde technologie, maar is wel qua vormgeving levensecht. De simulator heeft een zeer realistisch uiterlijk en gewicht waardoor je precies een echt tweejarig kind op je arm hebt. Aan de hand van aanvullende technologische randapparatuur kunnen we ook bij deze simulator de vitale functies simuleren. Deze simulator wordt voornamelijk ingezet in de opleiding verpleegkunde om ook pediatrische scenario’s te kunnen aanbieden aan de studenten.

Randapparatuur

Realiti

Mobiel video debriefing systeem en monitoring

3 patiëntmonitoren van het type ALSi en REALITI.

Deze patiëntmonitoren geven de mogelijkheid om op een veilige manier een breed scala aan patiëntmonitoren uit de praktijk na te bootsen en lichaamsparameters te simuleren vanop een instructeurstablet. Op deze manier kan een extra dimensie gegeven worden aan patiëntsimulatoren zonder ingebouwde technologie. Daarnaast biedt deze apparatuur ons dankzij de mobiele camera apparatuur de mogelijkheid om video debriefing te doen op een externe locatie zoals op de parking of in het park.

Immersive room

Simulatietrainingen kunnen nog aan realisme winnen in een Immersive Room, waar 360° beeldmateriaal geprojecteerd wordt rond de deelnemers en ook rook, geur en wind worden gesimuleerd. Op deze manier kunnen we de setting creëren van bijvoorbeeld een bos, een high tech ziekenhuisafdeling of het plaatselijke treinstation.

Deze immersive room biedt dankzij de interactieve wanden de mogelijkheid om een groep diverse deelnemers samen te brengen in een veilige, authentieke en gestandaardiseerde leeromgeving om een serious game (7) te spelen. Deelnemers treden in interactie met elkaar in deze “Shared VR” omgeving waardoor het leren van elkaar wordt gestimuleerd.