Interdisciplinair

SIM@rt Simulatielab (SIMlab) en observatielab van de Arteveldehogeschool.
Debriefing

Door de groepering van de verschillende opleidingen gezondheidszorg in de cluster “Gezondheid en Zorg” zijn de verschillende gezondheidszorgdisciplines in de Arteveldehogeschool meer verbonden dan ooit. Dit is een gunstige evolutie aangezien effectieve interdisciplinaire samenwerking tussen zorgverleners een essentiële component is om kwaliteitsvolle zorg te verlenen.

Simulatie is een activiteit die inzet op het integreren van theoretische en praktische vaardigheden in een veilige omgeving die zo dicht mogelijk aansluit bij de werkelijke zorgomgeving (Morgan, 2006). Het is een unieke onderwijsmodaliteit omdat het op een gecontroleerde wijze gestandaardiseerde complexe situaties kan genereren met het oog op belangrijke interpersoonlijke en interprofessionele vaardigheden (Bullard et al., 2019). Simulatiescenario’s kunnen specifiek worden ontworpen met als doel deze interprofessionele vaardigheden te trainen.

Interdisciplinair high fidelity scenario met verpleegkunde en ergotherapie

Jaarlijks worden over de opleidingen heen interdisciplinaire simulatiescenario’s georganiseerd. Zo komen studenten verpleegkunde, vroedkunde, logopedie, audiologie, podologie en ergotherapie op een actieve en zeer krachtige leeromgeving in aanraking met elkaars bevoegdheden en leren ze effectiever samenwerken.

Zowel interdisciplinaire scenario’s met high fidelity simulatoren als een interdisciplinaire immersive serious game zijn zaken waar we als SIM@rt team op inzetten.

Immersive serious game met ergotherapie, mondzorg, logopedie, audiologie, verpleegkunde en vroedkunde