We verbeteren en innoveren onze opleidingen en de werking van de hogeschool voortdurend.
Kwaliteitskader Onderwijs
Het Kwaliteitskader Onderwijs biedt houvast en richting voor de kwaliteit van onze opleidingen. Centraal staan zes domeinen. Elk domein heeft zijn kwaliteitsverwachting en bestaat uit een aantal criteria. Die criteria worden verder geduid in heldere, fijnmazige kwaliteitseisen. Er zijn kwaliteitseisen voor de bacheloropleidingen, de graduaatsopleidingen, de bachelor-na-bacheloropleidingen, de postgraduaten en de bijscholingen en studiedagen.
Continue kwaliteitsverbetering
We willen continue kwaliteitsverbetering realiseren door de cyclus van plannen, meten, analyseren en verbeteren voortdurend te doorlopen. Onze lange- en kortetermijnplannen worden gevoed vanuit enerzijds de interne kwaliteitscyclus, als anderzijds de externe kwaliteitscyclus.
Buiten de invulling van die plannen vanuit de interne en externe kwaliteitscyclus, is er eveneens een verticale beweging. Die beweging uit zich enerzijds in een concretisering van de ambities van het Toekomstplan die op het niveau van het Directieam en de expertisenetwerpen vertaald worden naar (wendbare) doelstellingen. Anderzijds worden de beleids- en jaaractieplannen gevoed via feedback van onze stakeholders (studenten, medewerkers, alumni en werkveld).
Bovenop de formele participatieve structuren waarin stakeholders betrokken zijn, hebben we verschillende instrumenten ontwikkeld om systematisch feedback te verzamelen en daar gericht mee aan de slag te gaan.
Diepgaande reflecties bij periodieke verantwoording
Vanzelfsprekend is kwaliteitsontwikkeling een continu proces. Toch zijn we ervan overtuigd dat dergelijke continue kwaliteitsontwikkeling waarbij planmatig wordt gewerkt aan verbetering en vernieuwing, ook af en toe een diepgaandere reflectie nodig heeft. Dit laat toe om tot nieuwe inzichten te komen doordat we deze reflecties ook aanvullen met externe peers en experts die met een frisse blik feedback geven op onze aanpak.
In de periodieke verantwoording onderscheiden we onder meer de Instellingsreview, Opleidingsreview en Thematische Review. Deze instrumenten geven feedback op onze aanpak en geven ruimte om te groeien in onze kwaliteit.
Instellingsreviews
In het academiejaar 2022-2023 vond de instellingsreview plaats. Zowel de kwaliteit van het onderwijsbeleid als de manier waarop de hogeschool instaat voor de kwaliteit van haar opleidingen worden beoordeeld.
Opleidingsreviews
Omdat we kwaliteitsvol onderwijs hoog in het vaandel dragen, organiseert elke opleiding elke zes jaar een uitgebreide opleidingsreview.
Thematische reviews
We organiseren tweejaarlijks een review rond een bepaald aspect. Dit gebeurt over alle opleidingen en de andere betrokken entiteiten heen.
Publieke informatie
Arteveldehogeschool hecht veel belang aan de publieke toegankelijkheid van de informatie over de kwaliteit van haar opleidingen.
Onderwijs
Vragen?
Neem contact op met Vera Pletincx
Hoofd Dienst Integrale Kwaliteitszorg
09 234 91 31 - vera.pletincx@arteveldehs.be