STEM is ook een verhaal dat zich afspeelt in de brede maatschappij, en is dus geen beleving die stopt aan de grenzen van de klas‐ of schoolmuren. Het over de muren heen kijken en op zoek gaan naar de meerwaarde in samenwerking met bedrijven is één van de uitdagingen die het STEM‐onderwijs verder vooruit kunnen helpen. Het is immers een van de moge‐ lijkheden om de realistische en authentieke toepassingen van STEM verder te verdiepen samen met kinderen en leerlingen.
De basisdoelstelling van het project dat hieronder geschetst zal worden, was het realiseren van langetermijn effecten, door af te stappen van éénmalige bezoeken aan bedrijven. Binnen dit project stond het raakvlak tussen ondernemerszin en techniek centraal, waarbij de creatieve geest en de zin voor ondernemen stimuleren bij kinderen de focus was. De technologische en logistieke processen in bedrijven waren binnen dit project het kernaspect om mee aan de slag te gaan. Op die manier wilde men een uitdagende leeromgeving scheppen waarbij volop kansen worden geboden aan probleem‐ oplossend denken en handelen, creatief denken, zelfsturing, inspelen op exploratiedrang, sociale vaardigheden en communicatievaardigheden.
Binnen dit ESF‐project is het vertrekpunt dat er een grote uitdaging ligt omtrent een beperkte instroom binnen STEM‐ georiënteerde beroepen, tegenover de economische groei binnen deze sector. Daarom ontstaan er ook verschillende projecten. Dit is een voorbeeld van een van deze iniƟaƟeven. Het doel was om een duurzame en lokale samenwerking tus‐ sen bedrijven en scholen voor een realisƟsche percepƟe van techniek te realiseren. Er werden twee luiken binnen het project voorgesteld, nl. de techniekambassadeurs en techniek op het menu.
De doelstelling in dit project lag in het professionaliseren van schoolteams in STEM en het ontwikkelen van STEM-curriculummaterialen.
Het onderzoek en de coaching krijgt vorm via teacher design teams.
Deze zijn erop gericht om zelf aan de slag te gaan en ontwerpen te realiseren, heel sterk gekoppeld aan de eigen klaspraktijk. Op dit moment zijn ze zelfsturend aan de slag en ze werken vanuit hun eigen materiaal. Hierdoor is er een grotere transfer naar de eigen praktijk.
Samenstelling TDT: student-leraren, leraren, directie en/of coördinatoren aangestuurd door een coach en een expert. Dit werd aan de zijlijn opgevolgd door onderzoekers.
Geen technieklokaal, maar een onderzoekscentrum voor de kinderen. Flexibiliteit staat centraal. De kinderen hun zelfstandigheid wordt geprikkeld
Hoe kan digitale technologie een meerwaarde betekenen voor STEM in het kleuter- en lager onderwijs? En hoe kunnen we leraren-in-opleiding hierop voorbereiden? Het praktijkgerichte onderzoeksproject “DigiSTEM in het basisonderwijs” zocht het uit. De resultaten van dit ontwerponderzoek zijn een geoptimaliseerde STEM-didactiek die geïllustreerd wordt met talrijke praktijkvoorbeelden waarin digitale verrijking benut wordt om STEM-onderwijs in de klaspraktijk vorm te geven en te versterken.
Alle resultaten zijn terug te vinden op www.digistem.be.
Hoe kan digitale technologie een meerwaarde betekenen voor STEM in het kleuter- en lager onderwijs? En hoe kunnen we leraren-in-opleiding hierop voorbereiden? Het praktijkgerichte onderzoeksproject “DigiSTEM in het basisonderwijs” zocht het uit. De resultaten van dit ontwerponderzoek zijn een geoptimaliseerde STEM-didactiek die geïllustreerd wordt met talrijke praktijkvoorbeelden waarin digitale verrijking benut wordt om STEM-onderwijs in de klaspraktijk vorm te geven en te versterken.
Alle resultaten zijn terug te vinden op www.digistem.be.
Hoe kan digitale technologie een meerwaarde betekenen voor STEM in het kleuter- en lager onderwijs? En hoe kunnen we leraren-in-opleiding hierop voorbereiden? Het praktijkgerichte onderzoeksproject “DigiSTEM in het basisonderwijs” zocht het uit. De resultaten van dit ontwerponderzoek zijn een geoptimaliseerde STEM-didactiek die geïllustreerd wordt met talrijke praktijkvoorbeelden waarin digitale verrijking benut wordt om STEM-onderwijs in de klaspraktijk vorm te geven en te versterken.
Alle resultaten zijn terug te vinden op www.digistem.be.
In dit document komt de beschrijving aanbod van een context waarbinnen je aan de slag gaat als leraar met een engineeringsactiviteit. De hoofddoelstelling is hier dat je hier zelf kan ondervinden wat engineering is op op basis van een probleem dat je voorgelegd krijgt, opdat ze vanuit deze ervaring een eigen ontwerp zou kunnen opzetten in de school.
Deze beschrijving kadert in het PWO-project 'engineering'.
STEM-onderwijs vereist dat we onze mindset rond evalueren aanpassen. Het gaat binnen STEM-onderwijs veel minder over het beoordelen van bv. leeruitkomsten/producten. Evalueren wordt ruimer gezien en moet als doel hebben om het onderwijsleerproces te optimaliseren. Evalueren helpt de leerkracht om zijn/haar handelen gericht bij te sturen in functie van het begeleiden van het leerproces van de kinderen. Op die manier kan de praktijk afgestemd worden op de noden, interesses en dynamiek binnen de klasgroep. Het evalueren wordt dan ook best zoveel mogelijk geïntegreerd in het lesgeven zelf.
Er wordt samen nagedacht, zodat concepten die bij leerlingen leven ook in vraag worden gesteld, maar ieder kan eigen concept in de groep brengen, zonder te horen te krijgen dat het juist of fout is.