13u00-13u30: Onthaal

13u30-15u00: Samen het lerarentekort oplossen? => PRESENTATIE

Welkom – Hilde Meysman, opleidingsdirecteur lerarenopleidingen secundair onderwijs

Verschillende wegen naar het leraarschap
Vanaf 1 september 2019 worden de lerarenopleidingen nog uitsluitend aan hogescholen en universiteiten georganiseerd. De specifieke lerarenopleiding (SLO) die tot nu toe door de cvo’s georganiseerd wordt, bestaat niet meer onder die vorm. Arteveldehogeschool organiseert vanaf september verschillende opleidingen tot leraar secundair onderwijs. Afhankelijk van zijn vooropleiding of werkervaring volgt de student de Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs, de Educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs of de Verkorte educatieve bachelor voor secundair onderwijs. Elke opleiding kent verschillende flexibele trajecten om tegemoet te komen aan de persoonlijke situatie van de student.

Panelgesprek 'Hoe omgaan met en samen inspelen op het lerarentekort'
Er worden in Vlaanderen 1500 leraren gezocht. Het tekort laat zich vandaag sterk voelen. Scholen zitten hierdoor vaak met de handen in het haar en gekwalificeerde leraren worden niet altijd gevonden. Hoe gaan scholen hiermee om? Wat zijn de inspirerende good practices? En wat kan de lerarenopleiding doen om scholen in hun zoektocht te ondersteunen?

• Bruno Lamelyn - Themabeheerder Arbeidsmarkt AGODI
  • Veerle Vandenberghe - Praktijkcoördinator bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Arteveldehogeschool
  • Adelbrecht Haenebalcke - Departementshoofd onderwijs, opvoeding en jeugd Stad Gent
  • Wim Danschutter - Algemeen directeur Nieuwen Bosch Humaniora - Onze-Lieve-Vrouwe Instituut Gent
  • Gert Naessens - Algemeen directeur Sint-Laurens Zelzate, Wachtebeke, Mariakerke
  • Frank Neefs - Rector Zwin College en Lid College van Bestuur Stichting Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen

TROTS-award

Heel wat studenten ondernemen binnen of buiten de opleiding schitterende initiatieven, ontwikkelen prachtige producten, zetten een project op of hebben fantastische ideeën waar we terecht trots op zijn. De opleiding wil deze studenten in de kijker zetten en er eentje bekronen met een TROTS-certificaat en bijhorende award als blijk van erkenning.

15u00-16u00: Campfire-session rond het lerarentekort

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op het debat 'Hoe omgaan met en samen inspelen op het lerarentekort'.

15u00-17u00: Materialenmarkt (ook voor de nieuwe leerplannen)

In september 2019 gaan de nieuwe leerplannen voor de eerste graad van het secundair onderwijs van start. Onze mediatheek en educatieve uitgeverijen laten je kennis maken met nieuw ontwikkeld materiaal conform de nieuwe leerplannen. Je komt er ook te weten hoe de mediatheek werkt en  hoe je materiaal kan ontlenen.

• Uitgeverij Pelckmans
  • Mediatheek van de lerarenopleidingen
  • Artistieke vorming, nascholing Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Educatie Duurzame Ontwikkeling, implementatie in het onderwijs, onderzoeksproject VALIES
  • KlasCement, leraren delen lesmateriaal en -inspiratie
  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Verschillende wegen naar het leraarschap
  • Nascholing: Partners in Leren - Postgraduaat intercultureel werken en coachen

15u00-17u00: Innovatief materiaal bachelorproeven studenten

Studenten bachelor secundair onderwijs maken als kroon op hun opleiding een bachelorproef. Deze bachelorproef is het sluitstuk van de onderzoeksleerlijn, is praktisch en innovatief en levert vaak producten op die in scholen of organisaties onmiddellijk inzetbaar zijn. Studenten halen hun inspiratie uit hun praktijkervaringen of werken aan een thema dat werd geformuleerd door het werkveld. Studenten stellen hun bachelorproef aan je voor en geven je graag uitleg bij hun werk. Je kan het ontwikkelde materiaal ook kosteloos digitaal verkrijgen.

Website posterpresentatie

17u00-18u30: Sollicitatiemarkt 'Tinder voor onderwijs'

Op deze markt krijg je de kans om je school en eventuele vacatures aan afstuderende en afgestudeerde studenten voor te stellen. Heb je interesse om deel te nemen aan deze markt? Meld je aan via praktijkcoordinatie.oso@arteveldehs.be.

Als (toekomstig) leraar op zoek naar een job in het onderwijs kun je kennis maken met en in gesprek gaan met verschillende scholen.

Ontmoeten

Doorlopend bieden we je graag een hapje en een drankje aan.