Evaluaties voorbereiden

Welke evaluatievormen bestaan er? Hoe kom je succesvol de examenperiode door? Wat doe je beter wel of niet? We loodsen je ook door enkele veelgestelde vragen en geven een woordje uitleg over evalueren in het hoger onderwijs.

Evaluaties voorbereiden - stop met blokken

10 tips om jouw examenperiode door te komen

1. Maak een planning en hou je eraan. Plan de dag voor je examen niets in en gebruik die dag om af te werken wat je nog niet kon doen en om alles te herhalen.
  2. Zoek een aangename studeerplek. Voldoende plaats, verse lucht, veel licht en geen rommel. Spreek met je huis- en/of studiegenoten af wanneer je wel of niet gestoord wil worden en wanneer jullie samen kunnen pauzeren.
  3. Zorg voor regelmaat. Begin en stop steeds op hetzelfde uur. Probeer om de 50 minuten een korte, actieve pauze in te lassen en om de drie uur een langere pauze. Ga af en toe naar buiten en beweeg. Je zal zien dat je concentratie meteen de hoogte in schiet.
  4. Stop afleiders, zoals je smartphone of je tablet, weg op een plaats waar je ze niet kunt zien. Schakel meldingen uit zodat je niet verleid wordt om systematisch op je toestel te kijken.
  5. Studeer actief. Dat wil zeggen: met pen en papier. Schrijf kernwoorden op, maak schema's of schrijf opsommingen die je uit het hoofd moet kennen in het kort op als test. Dat mag klad zijn, het dient enkel voor jezelf om ervoor te zorgen dat je niet vervalt in passief lezen en herlezen van stukken tekst.
  6. Beantwoord voorbeeldexamenvragen en verzin zelf goede examenvragen. Je kan de vragen uitwisselen met medestudenten om te checken of jullie allebei de leerstof onder de knie hebben.
  7. Als je een stuk ingestudeerd hebt, (video)bel dan met een medestudent en leg de leerstof uit. Geef voorbeelden waar mogelijk. Dat is een heel effectieve studiestrategie én je hebt hierdoor sociaal contact.
  8. Herhaal. Herhaal. Herhaal. Dat blijkt uit onderzoek een van de meest effectieve studiestrategieën.
  9. Kom je in tijdsnood? Selecteer de belangrijkste stukken leerstof en studeer die in. Doe geen 'nachtje door', zeker niet de nacht voor je examen. Tijdens je slaap wordt de leerstof die je overdag memoriseerde, vastgezet in je langetermijngeheugen. Hoe minder nachtrust, hoe groter de kans dat je een deel van de leerstof zult vergeten.
  10. Eet en drink voldoende op de dag van je examen. Blijf rustig, lees alle vragen door en beantwoord eerst de vragen waar je je zeker bij voelt.

Veel succes met je examens!

Veelgestelde vragen over examens

Is het goed om een nachtje door te blokken?

Neen, en zeker niet de nacht voor je examen. Tijdens je slaap wordt de leerstof die je overdag memoriseerde opgeslagen in je langetermijngeheugen. Heb je niet voldoende slaap? Dan is de kans groot dat je een deel van de leerstof vergeet. Bovendien zorgt dit voor retroactieve storingen: je kennis van eerder bestudeerde leerstof verdwijnt naar de achtergrond en zal tijdens het examen onvoldoende paraat zijn. Het laatste stuk leerstof is dan goed gekend, maar de andere stukken kun je moeilijker ophalen.

​​​​​​Mag ik verschillende vakken op één dag studeren?

Je kan dit zeker doen, bijvoorbeeld als je merkt dat je niet meer geconcentreerd of gemotiveerd bent. Zorg er wel voor dat je een zinvol geheel van leerstof afwerkt voor je aan een ander stuk begint. Stop dus niet middenin een hoofdstuk.

Studeer ik best op de computer of op papier?

Onderzoek toont aan dat je minder details onthoudt als je vanop een scherm studeert. Als je er toch voor kiest, neem dan zeker de tijd om voldoende diepgaand en gedetailleerd te studeren. Ook schrijven werkt beter dan typen om leerstof te onthouden.

Waar studeer ik best?

Je studeert best in een ruimte waar het stil is en waar je natuurlijk licht hebt. Zorg ook dat je voldoende plaats hebt om je boeken, cursussen en papieren open te leggen. Begin altijd met een opgeruimd en net bureau zonder afleiders. Stop bijvoorbeeld je gsm weg, op een plaats waar je die niet kunt zien.

Hoeveel uur moet ik per dag studeren?

Als je een voltijds studietraject volgt (= 60 studiepunten) zou je per week ongeveer 40 à 50 uur moeten spenderen aan je studies. In de examens kan dit natuurlijk oplopen, zeker als je gedurende het jaar systematisch onder die 40 à 50 uren zat. Wees dus eerlijk met jezelf. Ben je goed voorbereid begonnen aan de examenperiode? Dan volstaat het waarschijnlijk om 8 uur per dag te studeren. Moet je bepaalde leerstof voor de eerste keer verwerken? Dan zal je snel aan 10 à 12 uur studietijd per dag zitten.

Mag ik muziek aanzetten tijdens het studeren?

Ja, maar let op met het soort muziek. Uit onderzoek blijkt dat gesproken stemmen automatisch een deel van je aandacht vragen. Muziek waarin niet gezongen wordt, zoals klassieke muziek of instrumentale muziek, zorgen voor veel minder (of geen) afleiding. Een piano-nocturne van Chopin? Of liever wat brainpower van Mozart?

Ik kan mij niet concentreren. Wat kan ik doen?

Als je al langer dan drie uur aan je bureau zit, neem dan een lange pauze van minstens een half uur. Ga naar buiten, drink water en eet iets gezonds. Probeer het daarna opnieuw. Lukt het niet om je te concentreren op een bepaald vak? Leg het even weg en studeer een ander vak.

• Ga voor jezelf na op welk moment van de dag je het meest geconcentreerd bent en plan het moeilijke vak dan in.
  • Kan je je niet concentreren door je gsm, je laptop of tablet? Leg die dan in een andere kamer of installeer een (tijdelijke) websiteblocker (zoals 'Cold Turkey', 'FocalFilter' of 'KeepMeOut'). Probeer ook eens de app 'Forest'.
  • Je kan ook je meldingen uitschakelen of je toestel volledig uitzetten.
  • Ken je de Pomodoro-techniek (zie Planning maken)? Die kan ook helpen bij je concentratie.

Soorten evaluatievormen

Feedbackgesprek