De krachtige leerlingenbegeleider
Sinds 1 september 2018 is het Decreet Leerlingenbegeleiding van kracht. Met dit decreet wil de Vlaamse regering de rollen en taken tussen school, CLB en pedagogische begeleiding verscherpen en de werking van de leerlingbegeleiding optimaliseren. De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.
De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.
In de onderwijspraktijk merken we zorgen en handelingsverlegenheid bij leerlingbegeleiders naar aanleiding van de invoering van het decreet. Wat is precies hun nieuwe rol in de school? Welke competenties worden verwacht? We merken dat het professionaliseringsaanbod in het algemeen gefragmenteerd en soms beperkt afgestemd is op de noden van de leerlingenbegeleider. We stellen een gemeenschappelijk zoeken vast bij verscheidene professionaliseringspartners in functie van het vormgeven van een krachtig professionaliseringsaanbod voor leerlingenbegeleiders.
Binnen dit PWO gingen we in het eerste jaar na hoe leerlingenbegeleiders in het gewoon secundair onderwijs hun huidige opdracht omschrijven, welke professionaliseringsnoden hiermee samenhangen en welke hun actuele leervragen zijn. Dit gebeurde aan de hand van semi-gestructureerde interviews met 8 leerlingenbegeleiders. Tijdens het tweede onderzoeksjaar werkten we samen met de Pedagogische Begeleidingsdienst van het Stedelijk Onderwijs Gent en het Stedelijk Kunstinstituut als cofinancieringspartner via het project van Provincie Oost-Vlaanderen over leercoaching. We onderzochten welke professionaliseringsinitiatieven aan de leervragen tegemoetkomen, brachten succesfactoren en knelpunten ifv professionalisering voor leerlingenbegeleiders in kaart en verzamelden goede praktijkvoorbeelden. De onderzoekers deden een vorm van jobshadowing tijdens professionaliseringsinitiatieven met leerlingenbegeleiders en leercoaches en kwamenz o tot verdiepende gesprekken met hen. Er werd ook een focusgroep georganiseerd met leerlingenbegeleiders van Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen, in samenwerking met hun pedagogische begeleider.
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Artikel
Aanbevelingen voor directies, scholen, begeleidingsdiensten, overheid en kenniscentra.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.