De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.

In de onderwijspraktijk merken we zorgen en handelingsverlegenheid bij leerlingbegeleiders naar aanleiding van de invoering van het decreet. Wat is precies hun nieuwe rol in de school? Welke competenties worden verwacht? We merken dat het professionaliseringsaanbod in het algemeen gefragmenteerd en soms beperkt afgestemd is op de noden van de leerlingenbegeleider. We stellen een gemeenschappelijk zoeken vast bij verscheidene professionaliseringspartners in functie van het vormgeven van een krachtig professionaliseringsaanbod voor leerlingenbegeleiders.

Binnen dit PWO gingen we in het eerste jaar na hoe leerlingenbegeleiders in het gewoon secundair onderwijs hun huidige opdracht omschrijven, welke professionaliseringsnoden hiermee samenhangen en welke hun actuele leervragen zijn. Dit gebeurde aan de hand van semi-gestructureerde interviews met 8 leerlingenbegeleiders. Tijdens het tweede onderzoeksjaar werkten we samen met de Pedagogische Begeleidingsdienst van het Stedelijk Onderwijs Gent en het Stedelijk Kunstinstituut als cofinancieringspartner via het project van Provincie Oost-Vlaanderen over leercoaching. We onderzochten welke professionaliseringsinitiatieven aan de leervragen tegemoetkomen, brachten succesfactoren en knelpunten ifv professionalisering voor leerlingenbegeleiders in kaart en verzamelden goede praktijkvoorbeelden. De onderzoekers deden een vorm van jobshadowing tijdens professionaliseringsinitiatieven met leerlingenbegeleiders en leercoaches en kwamenz o tot verdiepende gesprekken met hen. Er werd ook een focusgroep georganiseerd met leerlingenbegeleiders van Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Oost-Vlaanderen, in samenwerking met hun pedagogische begeleider.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Artikel

Aanbevelingen voor directies, scholen, begeleidingsdiensten, overheid en kenniscentra.

pdf 1

Artikel

Overzicht thema's onderzoeksjaar 1.

pdf 4

Artikel

Overzicht thema's onderzoeksjaar 2.

pdf 2

Onderzoeksrapport

Doelstellingen, methodologie en bronnen.

pdf 5

Interviewleidraad

Onderzoeksjaar 1.

pdf 3

Interviewleidraad

Onderzoeksjaar 2.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.