Onderwijs

Onderzoek

De missie van het expertisedomein Onderwijs is het creëren van innovatieve, geïntegreerde en verbindende leerplekken waarbinnen iedereen kan excelleren in zijn/haar talenten aansluitend op de competenties voor de 21ste eeuw.

onderzoek-onderwijs

Onderzoeksthema's

Samen leren en school ontwikkelen

samen aan de slag met krachtig onderwijs

Wendbare scholen met gedreven teams gaan vandaag veerkrachtig om met onderwijsuitdagingen. De sleutel? Samen werken en samen leren. Maar hoe stimuleer je dat? Welk soort leiderschap en schoolbeleid vraagt dat? En hoe hou je het werkbaar? Met ‘Samen leren en school ontwikkelen’ versterken we leerkrachten, teams en schoolleiders. We gaan voluit voor kwaliteitsvol onderwijs. 

Gezond bewegen

Gezonde geest in een gezond lichaam die springt van vreugde

Regelmatig bewegen bevordert en beschermt zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid. Het draagt bij aan een hogere levenskwaliteit en zorgt ervoor dat mensen beter kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het is goed voor mensen van alle leeftijden en capaciteiten, en het is nooit te laat om actiever te worden. Door samen met de eindgebruiker noden en drempels in kaart te brengen en door doelgerichte duurzame acties te ontwikkelen, willen we een impact hebben op de gezondheid en de levenskwaliteit van iedereen die nog onvoldoende lichaamsbeweging heeft. 

Future classroom

De toekomst van de klas

Steeds meer scholen gebruiken een brede variatie aan moderne technologie bij hun (innovatieve) didactiek. Online leerplatformen, cloudtoepassingen, bookwidgets, blended leren en meer behoren tot de dagelijkse onderwijspraktijk. En dan is er nog de opkomst van artificiële intelligentie zoals ChatGPT. Al die zaken hebben invloed op elk aspect van school maken. Ondanks de technologische veranderingen blijft de leerkracht cruciaal voor het leerproces van studenten. Hoe kan dit onderzoeksprogramma leerkrachten helpen groeien op het vlak van digitale transities?​

Krachtige taalomgevingen

Taal stimuleren in de klas

In peilingstoetsen en internationale vergelijkende onderzoeken doen de Vlaamse leerlingen het de laatste jaren minder goed op het vlak van taalvaardigheid. Ons onderwijsveld heeft op alle niveaus nood aan meer houvast om alle leerlingen te stimuleren in hun taalontwikkeling. Hoe kunnen we individuele leraren en schoolteams helpen om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken via didactisch sterk taalonderwijs en een strategisch, doelgericht taalbeleid?

Diversiteit en inclusie in het onderwijs

Diversiteit en inclusie binnen de klas

Kinderen en jongeren verschillen op zoveel vlakken. In mogelijkheden, geslacht en gender. Ze hebben verschillende achtergronden op sociaal en cultureel vlak. Die zaken bepalen hoeveel kansen ze krijgen op school en in de maatschappij.  

Leerkrachten en andere professionals voelen zich niet altijd bekwaam om met al die verschillen in hun groep om te gaan. Dit onderzoek bekijkt wat nodig is voor een positieve kijk op diversiteit en voor een optimale ondersteuning van de klaspraktijk.

Jonge makers: leeromgevingen die inzetten op transformatief leren

Jonge creatieveling

Vandaag worstelen we als samenleving met de complexiteit van actuele (en toekomstige) uitdagingen. De manier waarop we onze samenleving organiseren is op termijn niet ‘volhoudbaar’. Het onderwijs staat voor een moeilijke oefening. Het moet de historisch gegroeide onderwijscultuur omvormen naar een lerende organisatie waar leren zich focust op het begeleiden van ‘changemakers’. Internationaal (onderwijs)beleid schuift daarvoor transformatief leren naar voren. Dat traint op hedendaagse vaardigheden en helpt omdenken in hoe we dat leren begeleiden en organiseren. 

Onderzoekspanel: Teacher Tapp

Wat leeft er op scholen? Teacher Tapp Vlaanderen bevraagt dagelijks wat het onderwijspersoneel denkt, voelt en meemaakt. Meer info.

Onderzoekspanel: Waddist

Er wordt veel gesproken over jongeren, maar nog te weinig met hen. Waddist brengt daar verandering in. Meer info.

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten? Neem hier een kijkje.

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag- en aanpak. Contacteer ons!

Werk met ons samen

Wij zetten in op diverse samenwerkingsvormen met ons werkveld voor onderzoek en innovatie. Variërend in intensiteit, financieringsstroom, looptijd en finaliteit: contractonderzoek, samenwerkingsverbanden in cofinanciering of met externe projectfinanciering, samenwerking via deelname aan ontwerpsessies, adviescommissies, ...

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.

RouteZ: professionaliseringstool zelfgestuurd leren

Arteveldehogeschool, Scholengroep 20 en Scholengroep Adite ontwikkelden samen een professionaliseringstool voor schoolteams om leerkrachten te ondersteunen in hun didactisch handelen met betrekking tot zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving. 

Maak kennis met onze labs

Onze labs ondersteunen professionals in het designen en prototypen van oplossingen.

Enkele voorbeelden van samenwerking

Prioritaire nascholing: geef me de vijf!

In dit tweejarige traject gaan we samen met  schoolteams aan de slag rond begrijpend lezen via duurzame schoolontwikkeling.

BLES – buiten leren en spelen

BLES bouwt speelplaatsen in co-creatie met leerlingen en leerkrachten. Via natuurrijke, dynamische en avontuurlijke elementen onderzoeken we samen hoe we kinderen en jongeren kunnen uitdagen tot spelen en leren.  

Waddist?

Arteveldehogeschool en De Ambrassade maakten samen de Waddist-app. Via deze app kunnen jongeren van 12 tot en met 30 jaar elke dag delen wat ze denken, voelen en meemaken. Er wordt veel gesproken over jongeren, maar nog te weinig met hen. Waddist brengt daar verandering in.  

Vrijplaats

Onze VRIJPLAATS is een onderzoeksplek die bruggen slaat tussen onderwijs en samenleving. In onze centrale werkplek op campus Kattenberg voorzien we ruimte voor overleg en ontmoeting. We zetten in op co-creatie waarin ieder teamlid, of die nu student, docent of externe partner is, een even luide stem krijgt.

Over het expertisedomein Onderwijs

De missie van het expertisedomein Onderwijs is het creëren van innovatieve, geïntegreerde en verbindende leerplekken waarbinnen iedereen kan excelleren in zijn/haar talenten aansluitend op de competenties voor de 21ste eeuw.

Volg het expertisedomein Onderwijs

Vragen? Neem contact op

Lut De Jaegher

Accountmanager Blikopener

+3292348256

Contacteer via e-mail