Starttoets lerarenopleidingen

Je droomt ervan om voor de klas te staan? Als je eraan denkt om te kiezen voor één van de educatieve bacheloropleidingen kleuter-, lager of secundair onderwijs, moet je de Starttoets (voorheen instaptoets) lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een hogeschool.

inschrijven-arteveldehogeschool

Wil je een Educatief Graduaat Secundair Onderwijs volgen? Dan hoef je deze starttoets niet te maken.

Wil je een Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs volgen? Dan hoef je deze starttoets niet te maken als je al een Nederlandstalig (bachelor)diploma hebt. Heb je hierover twijfels of vragen? Neem dan contact op met de trajectbeheerder van de opleiding

Waarom?

De starttoets peilt in eerste instantie naar competentie Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is.

Voor de lerarenopleiding Educatieve Bachelor Lager Onderwijs wordt de starttoets aangevuld met de onderdelen Frans en Wiskunde. Deze onderdelen leg je thuis af, op een moment van jouw keuze. Weliswaar voor je inschrijving.

De starttoets heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je waar je staat met je basiskennis: waar liggen je sterktes en wat beheers je minder? Dan kan je van meet af aan inzetten op jouw groeipunten.

Verplicht én bindend?

De starttoets is verplicht én bindend. Wat wil dat zeggen? Indien je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, zal je verplicht een remediëringstraject moeten volgen. Deze remediëring bestaat uit een online traject, dat je zowel vóór de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

Schreef je je in voordat je de starttoets aflegde, stuur je certificaat van afname dan per mail naar studentenadministratie@arteveldehs.be

Wat als het resultaat minder goed is?

Het kan dus zijn dat je op bepaalde onderdelen minder scoort. Laat je niet afschrikken! We geloven immers bij Arteveldehogeschool in de groei van al onze studenten. Tijdens de lessen zetten we in op sterk worden in taal voor élke student en indien nodig kun je ook gebruikmaken van het extra ondersteuningsaanbod voor taal.

Studenten die vragen hebben over het remediëringstraject kunnen terecht bij taalcoach Liselotte Vandenbussche.  Contacteer haar via liselotte.vandenbussche@arteveldehs.be. Je kan met haar ook een afspraak maken voor een gesprek begin juli of eind augustus op de campus of online.

Waar en wanneer?

Studenten die zich willen inschrijven voor semester 1 academiejaar 2024-2025 kunnen zich binnenkort registreren voor de starttoets en een tijdslot kiezen.

Waar?

Campus Kattenberg, blok C