Aantal studenten aan Arteveldehogeschool neemt toe

Het aantal inschrijvingen van hogeschoolstudenten zit in de lift: dit academiejaar verwelkomen de Vlaamse hogescholen samen 148.349 studenten, een stijging van ruim 3,5 %. Dat blijkt uit de jaarlijkse oktobertelling van de Vlaamse Hogescholenraad. Het aantal studenten aan Arteveldehogeschool neemt nog sterker toe, met 5,3 %  ten opzichte van vorig academiejaar.

Arteveldehogeschool studenten Campus Kantienberg auditorium aula

Arteveldehogeschool overschrijdt dit academiejaar voor het eerst de kaap van 14.000 studenten, verspreid over alle bachelor-, graduaats- en vervolgopleidingen.

De nieuwe bacheloropleiding Toegepaste Psychologie, de enige in Oost-Vlaanderen, is het academiejaar gestart met 629 eerstejaars (van wie 324 studenten voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs). De nood aan goed opgeleide psychologisch consulenten is hoog en daar speelt deze opleiding, met meer dan 600 uur stage, op in. “Mentale gezondheid is bovendien een topic dat leeft bij jongeren, die ons aangeven dat ze zelf de handen uit de mouwen willen steken”, zegt opleidingshoofd Veerle De Meyere.

Ook de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, de op een na grootste in Vlaanderen, pakt een maatschappelijk probleem aan, namelijk het lerarentekort. Hoewel het een uitdaging blijft om nieuwe generatiestudenten aan te trekken, valt het grote aantal zij-instromers op. Professionals die hun loopbaan willen heroriënteren, vinden steeds meer de weg naar de hogeschool, zo blijkt ook uit de cijfers van de Vlaamse Hogescholenraad.

Graduaten en internationale opleidingen blijven groeien

Daarnaast springen de inschrijvingscijfers van de graduaten in het oog. Die zijn gestegen met 15 %, waarmee Arteveldehogeschool de Vlaamse tendens overstijgt. Die toename onderstreept nog maar eens het belang van een correcte financiering van alle opleidingen, niet het minst de graduaten. Vaak leiden zij studenten op die nood hebben aan specifieke zorg of begeleiding.

De algemeen directeur klapt in zijn handen
Tomas Legrand
Algemeen directeur

Ten slotte klokken alle internationale opleidingen samen af op ongeveer 1.000 studenten. Daarmee wordt Arteveldehogeschool de nummer 2 in Vlaanderen. “Dat hebben we te danken aan een doorgedreven en gediversifieerde rekruteringsstrategie”, zegt coördinator internationale rekrutering Iris Postma. “We bieden ook een aantal unieke opleidingen aan: de Engelstalige Bachelor International Graphic and Digital Media is bijvoorbeeld de enige in Europa.”

Sterke en relevante speler

“Vanzelfsprekend zijn we blij met de toename van het aantal studenten”, zegt algemeen directeur Tomas Legrand. “De stijging van ons marktaandeel bewijst dat Arteveldehogeschool een sterke en relevante speler is in het landschap van het hoger onderwijs. Maar die medaille heeft ook een keerzijde: we blijven bezorgd over de structurele onderindexering van de werkingsmiddelen van de hogescholen.”