Arteveldehogeschool op Nerdland Festival

Communicatie, Media en Design
Onderwijs

Van vrijdag 3 juni tot zondag 5 juni strijkt het openlucht wetenschapsfestival Nerdland voor de eerste keer neer in het Provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Verwacht je aan wetenschap uit alle windrichtingen tussen muziekpodia en foodtrucks. Lieven Scheire, Hetty Helsmoortel en vele anderen waaronder ónze onderzoekers aan Arteveldehogeschool laten je aan de lijve ondervinden hoe wetenschap dagelijks in je leven aanwezig is.

Nerdland

Make it, don’t fake it

Kom zaterdag 4 juni op de festivalweide doorlopend testen hoe goed jij nepnieuws van betrouwbaar nieuws onderscheidt. Een brandend actuele uitdaging waarover we heel wat expertise in huis hebben met de babbelbox Is’t waar?! voor ouders en tieners, en de Edubox Nepnieuws voor leerkrachten. Of schrijf je in voor de workshop factchecking op zondag.

Ontmasker nog meer fakes in onze demo’s hoe artificiële intelligentie videobeelden manipuleert in deepfakes met face swaps en lipsyncs. Op zaterdag kan je hiervoor terecht in de Arteveldehogeschooltent. Volg op zondag een crash course in de workshop Deepdive into Deepfakes.

Geboeid door programmeren? Zet in tien minuten je eerste stappen in programmeren voor internet en maak kennis met de nieuwste druk- en printtechnieken in onze interactieve toren.

Zeg het met 3D

Heb je nog nooit een 3D-printer van dichtbij zien werken en wil je graag je eigen sleutelhanger printen? Kom dan zeker eens langs en ontdek in deze workshop hoe een 3D-printer laag per laag een gesmolten draad tot een sleutelhanger print.

Jonge Ontdekkers

Op zondag 5 juni gooien onze lerarenopleidingen alle remmen los om jonge Nerdlanders te leren experimenteren. Droogijsbellen blazen, een rookkanonbattle, de vliegkracht testen van allerlei voorwerpen in een zelfgemaakte windturbine … Jonge Ontdekkers deinzen voor niets terug op deze dag vol experimenten. Neem een kijkje op hun Youtubekanaal als je de smaak te pakken hebt.

Of ben je geboeid door kinderen vrij en risicovol laten spelen? Kom dan langs op de focus talk op zondag.

Tickets & info