Arteveldehogeschool plaatst bijenkasten op campussen Leeuwstraat en Brusselsepoortstraat

Op de campussen Leeuwstraat en Brusselsepoortstraat zijn sinds deze week bijenkasten te bewonderen. Arteveldehogeschool werkt samen met ervaren imkers, die de bijen verzorgen en honing oogsten. "We willen de bijenpopulatie in stand houden en de aandacht vestigen op het biodiversiteitsverlies."

Bijenkast op Arteveldehogeschool

De bijenpopulatie staat al jaren onder druk door parasieten, exoten en pesticiden. Ook de klimaatverandering en opmars van de Aziatische hoornaar vormen een gevaar voor de beestjes. Dat alles bedreigt onze voedselvoorziening, een van de vele redenen voor Arteveldehogeschool om bij te dragen aan het behoud van de insecten.

"Een derde van ons voedsel is afhankelijk van bestuiving door bijen", zegt Elena Lievens, beleidsmedewerker duurzaamheid aan Arteveldehogeschool. "Meer van zulke weetjes tonen we via een QR-code op infoborden naast de bijenkasten. De Makers stonden in voor het ontwerp, een groep studenten uit een excellentietraject die samen een educatief communicatieagentschap vormen. Als kennis- en onderzoeksinstelling vinden we het belangrijk om iedereen bewust te maken van de problematiek. Bovendien past dit project binnen het duurzaamheidsbeleid van de hogeschool."

Honing voor studenten

Danny Minnaert en Annelies Coenraets, ervaren imkers met samen bijna 30 jaar ervaring, zijn enthousiast over de samenwerking en leiden alles mee in goede banen.

"We zetten vooral in op de overlevingskansen van de bijen, met respect voor de omgeving", vertelt Danny. "Daarom plaatsen we een bijenkast die nog volop in ontwikkeling is. Zo is er weinig gezoem. Ook blijft het aantal bijen beperkt en zijn de infoborden op een veilige afstand te bekijken."

"Hoewel honing ondergeschikt is aan de gezondheid van de bijenpopulatie, proberen we twee keer per jaar te oogsten", zegt Annelies. "Veel hangt af van de weersomstandigheden en gezondheid van de bijen. Als alles meezit, kunnen studenten en medewerkers potjes verse honing tegen een democratische prijs kopen."

Insectenhotel

Concrete plannen om het bijenproject uit te breiden, zijn er nog niet, maar Elena Lievens spreekt wel haar ambities uit. "Misschien organiseren we in de toekomst workshops rond imkeren of oogsten we met studenten en medewerkers honing", hoopt ze. "Maar eerst is het afwachten wat dit project teweegbrengt. Als we een handvol studenten inspireren om in hun tuin een insectenhotel te plaatsen, is onze missie wat mij betreft al geslaagd. Alle beetjes helpen."

Foto bovenaan: imkers Annelies Coenraets en Danny Minnaert.

Project Groene Zuurstof

Met het duurzaamheidsproject Groene Zuurstof wil Arteveldehogeschool vergroening en meer biodiversiteit realiseren op klimaatrobuuste campussen. Zo gebruikt de tuinaannemer geen pesticiden, is er al een groot insectenhotel op Campus Kantienberg en wordt onderzoek gevoerd naar de relatie tussen natuur en welzijn. De hogeschool wil een motiverende onderwijs- en onderzoeksbiotoop creƫren met aandacht voor (duurzaamheids)educatie. Aantrekkelijke campussen als 'groene zuurstof'-plekken verhogen bovendien het welzijn van studenten en medewerkers.