Arteveldehogeschool start als eerste met het vak Klimaatjournalistiek

Communicatie, Media en Design

Vanaf september 2022 kunnen studenten in de Bacheloropleiding Journalistiek van Arteveldehogeschool een keuzetraject ‘Klimaat’ volgen. Dit unieke opleidingsonderdeel, het eerste in Vlaanderen, biedt studenten de kans om zich te profileren in een tak van de journalistiek die steeds belangrijker wordt.

Klimaatjournalistiek

De opleiding Journalistiek wil haar studenten de kans bieden om met een klimaatbril naar de actualiteit te kijken. Wat is klimaatverandering en hoe grijpt het in op onze maatschappij? Hoe doen we aan berichtgeving over klimaatverandering en hoe brengen we de verhalen erover? Studenten gaan samen met professionals uit het werkveld op zoek naar antwoorden en maken klimaatjournalistieke stukken.  Het vak Klimaat wordt als een profileringstraject aangeboden naast andere domeinen als Sport, Cultuur & lifestyle en Politiek & maatschappij.

Naarmate de klimaatverandering steeds dwingender wordt, duiken media in binnen- en buitenland meer en meer in het thema. Het gaat van basisverslaggeving over (natuur-)rampen die een duidelijke link hebben met de klimaatopwarming (zoals de overstromingen in West-Europa van 2021), over klimaatbeleid (met een piek rond de verschillende klimaattoppen) tot het maatschappelijke debat (zoals het debat over de energietransitie). Redacties hebben nood aan journalisten die het thema kunnen doorgronden en verbanden leggen met de actualiteit.
Dries Rombouts
Hoofd opleiding Journalistiek

Het nieuwe vak wordt vormgegeven door wetenschapsjournaliste en digital storyteller bij onder meer EOS.

Toen er sprake was van een keuzevak rond Klimaat, voelde ik mij meteen geroepen. Als wetenschapsjournalist weet ik immers hoe belangrijk het is om de kloof te dichten tussen wetenschappelijk onderzoek en beleid enerzijds en het grote publiek anderzijds. Een journalist is als het ware een kritische tolk tussen die twee partijen. Ik heb er ontzettend veel zin in om dat “tolken” aan te leren aan onze studenten. Ik kijk er al naar uit om samen met hen aan de slag te gaan met tekst, video, audio en sociale media om dit boeiende thema helemaal tot leven te brengen.
Jacotte Brokken
Docent Journalistiek

Meer weten? Neem een kijkje op de opleidingspagina van de Bachelor Journalistiek of de Bachelor International Journalism.