Askforce.one: spin-off van Arteveldehogeschool helpt werknemers makkelijker hun mening te geven

Onderwijs

De vinger aan de pols houden binnen bedrijven en organisaties is belangrijker dan ooit. Want er beweegt veel op de arbeidsmarkt en zowel huidige als toekomstige werknemers willen kunnen aangeven wat bij hen leeft.

askforce

Met dat idee ontwikkelden Pedro De Bruyckere, Sofie Vanassche en Geert De Meyer een tool en dienst die organisaties helpt om op lange termijn aan participatie en community building te werken. Niet via vage, lange en generieke vragenlijsten, maar via dagelijkse, heldere en herkenbare vragen op je smartphone.

Van Teacher Tapp en Waddist naar askforce.one

Na een succesvolle lancering van de apps Teacher Tapp en Waddist in 2020, volgt nu askforce.one, een spin-off die werknemers bevraagt naar hun welzijn. Arteveldehogeschool rolde op 5 oktober 2020 Teacher Tapp uit in Vlaanderen, een app waarmee dagelijks vinger aan de pols wordt gehouden over wat leeft binnen het Vlaamse onderwijslandschap. Dat gebeurde in samenwerking met Education Intelligence, een Britse onderneming die Teacher Tapp als eerste uitrolde in het Verenigd Koninkrijk. En net zoals in het Verenigd Koninkrijk bleek de toepassing al snel ook bij ons een enorm succes te zijn.

“Tijdens de coronalockdown in het najaar van 2020 werd pijnlijk duidelijk hoe weinig we wisten over het welzijn van jongeren en hoe het met hen ging”, vertelt Sofie Vanassche. “Daarom gingen we in gesprek met De Ambrassade, de koepelorganisatie van het jeugdwerk in Vlaanderen en Brussel.” Niet veel later werd Waddist ontwikkeld én gelanceerd.

Waddist is een tool die focust op jongeren en verder bouwt op het succes en de inzichten van Teacher Tapp. Binnen Waddist blijken de laagdrempeligheid en de ingebouwde gamificatie (zoals badges of streaks) een paar sleutels tot succes. In beide apps ontvangen jongeren en leerkrachten dagelijks drie of vier nieuwe vragen die van belang zijn voor hen als doelgroep. Vaak gaat dat over de actualiteit, maar dat is niet altijd zo. Ook ontvangen ze na deelname tips om bijvoorbeeld hun welzijn te bevorderen.
Dr. Sofie Vanassche
Hoofd Onderzoek binnen het domein Onderwijs

Pedro: “Deze succesformule deed inzien dat er nog heel wat mogelijkheden zijn om het concept verder te ontwikkelen. En zo kwam het idee van de allereerste Arteveldehogeschool spin-off: askforce.one. Het is een totaalpakket van software en dienstverlening op maat van HR-toepassingen binnen bedrijven. De applicatie kan bijvoorbeeld worden aangepast naar de huisstijl van de klant, vragen kunnen in meerdere talen gesteld worden…”

Weten wat er leeft bij werknemers

Askforce.one staat voor in-house laagdrempelig onderzoek op lange termijn, met aandacht voor participatie en community. De tool en de aanpak van askforce.one wil deelname aan werkplaatsbevragingen zo eenvoudig mogelijk maken zodat participeren weinig moeite vergt en meerwaarde creëert voor zowel werknemer als werkgever. Zo kunnen beleidsbeslissingen genomen worden door na te vragen wat leeft bij werknemers en kunnen ideeën afgetoetst worden op draagvlak, randvoorwaarden, haalbaarheid…

Sofie Vanassche: “Askforce.one is veel meer dan een tool. Het is ook expertise in vragen stellen, vragen opstellen, vragen timen. Het team van askforce.one heeft ervaring om moeilijke issues bevattelijk aan te brengen. Dus vergeet lange stellingen met veel antwoordopties, askforce.one gaat voor heldere en eenvoudige vragen of stellingen."

Ondernemen met impact

Hilde Van Puyenbroeck, Directeur Onderwijs en Onderzoek: “Het oprichten van een eerste spin-off bedrijf van Arteveldehogeschool draagt bij aan onze maatschappelijke rol als hogeschool. Askforce.one helpt bedrijven bij het maken van beslissingen en geeft werknemers een luidere stem en draagvlak. Arteveldehogeschool wil impact maken door te ondernémen. Via askforce.one hebben we een positieve impact op economische ontwikkelingen binnen de regio.”