Interesse in een opleiding in communicatie, media en design? Ontdek het aanbod van Arteveldehogeschool tijdens de online SID-in

Communicatie, Media en Design

De SID-in studiebeurzen gaan dit jaar opnieuw online door. Als laatstejaarsstudent secundair onderwijs moet je dus virtueel een antwoord zien te vinden op die ene superbelangrijke vraag: wat ga ik volgend jaar studeren? Ben jij vooral op zoek naar een uitdagende en creatieve studie, maar heb je nog geen definitieve keuze gemaakt? Esther Van Tilburg, directeur van het expertisenetwerk Communicatie, Media en Design van Arteveldehogeschool, vertelt je meer over onze praktijkgerichte opleidingen.

Grafische en Digitale Media

SID-in staat voor studie-informatiedagen. Alle Vlaamse universiteiten en hogescholen, waaronder Arteveldehogeschool, stellen tijdens die infodagen hun opleidingen voor aan duizenden laatstejaarsstudenten secundair onderwijs. Normaal gaan de SID-ins door in vijf Vlaamse provinciesteden (Gent, Leuven, Kortrijk, Antwerpen en Genk), maar door de aanhoudende coronacrisis is er net als vorig jaar geen fysieke, maar een virtuele beurs.

Vragen stellen aan docenten

Hoe je je als student zo goed mogelijk voorbereidt om de juiste info te pakken te krijgen? Maak vooraf al een lijst met alle opleidingen waar je meer over wil weten. Op sidin.onderwijskiezer.be staan nu al heel wat tips en tricks die je helpen met je voorbereiding. Op de dag van de SID-in ga je naar dezelfde website – die zal er dan een beetje anders uitzien -, en vervolgens zoek je je weg naar het aanbod van de hogeschool of universiteit waar je wil studeren.

Selecteer je een opleiding van Arteveldehogeschool, dan kan je net zoals tijdens een fysieke SID-in naar een korte presentatie kijken, of de brochure downloaden of je inschrijven voor open lessen. Via videochat mag je ook vragen stellen aan docenten. Je moet trouwens je camera niet aanzetten als je dat liever niet doet.

Communicatie, media en design studeren

"Onder de noemer Communicatie, Media en Design vind je bij Arteveldehogeschool een boeiend en breed palet van opleidingen," zegt Esther Van Tilburg. "Journalistiek blijft een populaire studierichting. Belangrijk daar is onze focus op het crossmediale, zodat je echt in elk medium aan de slag kan.

Grafische en Digitale Media is dan weer interessant als je ervan droomt om video’s, 3D-posters, verpakkingen, logo’s en reclamebeelden te ontwerpen of websites en apps te bouwen. Je kan alle hoeken van de creatieve industrie verkennen, afhankelijk van de afstudeerrichting die je kiest: Crossmedia-ontwerpMedia Management en Technologie met keuzetrajecten Crossmedia en Printmedia (knelpuntberoep), Multimediaproductie met keuzetrajecten New Media Development of Audiovisual Design.

Dan is er nog de bachelor Communicatiemanagement, die we onlangs omdoopten tot Communicatie. Daar hoort een kersvers studieprogramma bij, met profileringstrajecten volledig op maat van de snel evoluerende communicatiesector: Contentmarketing en sociale media, Analytics en digital advertising, Merkcommunicatie en creatieve campagnes, en Pr en reputatiemanagement."

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief voor toekomstige studenten.

Ga voor een internationale carrière

Een ander belangrijk nieuwtje is dat het expertisenetwerk vanaf academiejaar 2022-2023 twee driejarige internationale opleidingen aanbiedt, volledig in het Engels. “In International Communication Management dokter je samen met buitenlandse studenten communicatiestrategieën uit, creëer je digital content en ontpop je jezelf tot English copywriter.

We bieden ook diverse talen aan van Frans tot Chinees”, legt Esther Van Tilburg uit. "In International Graphic and Digital Media ontwikkel je diverse mediaproducten, word je een krak in storytelling en leer je innovatieve technologieën introduceren in internationale bedrijven.

Kies voor een knelpuntberoep

Naast de bacheloropleidingen biedt het expertisenetwerk de graduaatsopleiding Programmeren aan. "Het tekort aan programmeurs is in Vlaanderen zodanig groot, dat het als knelpuntberoep geldt. De VDAB promoot het graduaat zelfs actief onder werkzoekenden," zegt Esther Van Tilburg. "Bovendien is het een STEM-opleiding, ideaal als je een passie hebt voor IT. Eigen aan de graduaatsopleidingen is dat leren op de werkvloer of werkplekleren centraal staat. Het is dan ook goed voor minstens een derde van de studiepunten."

Kies wijs! Onze handige checklist helpt je om de juiste studiekeuze te maken.

Snuister in de brochures van Arteveldehogeschool-opleidingen die jou interesseren.