Meten van participatie bij kleuters

Gezondheid en Zorg

Bachelorproef, bachelorproject, afstudeerproject, future proof, thesis, … allemaal synoniemen voor één van de laatste stappen die elke bachelorstudent moet nemen vóór ze afstuderen.

bachelorproef particpate bij kleuters

De dienst Onderzoek en Ontwikkeling beloont per opleiding het beste bachelorproject met een prijs op de promotieviering.  We stellen dan ook graag met trots vanuit de opleiding Ergotherapie het winnende project van dit jaar aan u voor: “Het meten van participatie bij kleuters”. Een project uitgewerkt door Ellen Semaesse, Lenka Hermi, Layla Troch en Silke Baerelle onder de begeleiding van Marieke Coussens.

Niet elk kind wervelt door het leven. Voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen (ADHD, DCD of ASS) lijken doodgewone activiteiten zoals meespelen, leren of op uitstap gaan met familie of vrienden vaak aartsmoeilijk. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt participatie (deelnemen aan het dagelijks leven) voorop als graadmeter voor gezondheid en welzijn.

Door die kinderen vroeg te helpen kunnen we het risico op bijkomende psychische problemen zoals een depressie doen dalen. Goede hulpverlening start met het goed in kaart brengen van de noden en zorgen van deze kinderen. Via design thinking ontwikkelden de studenten samen met kleuters, ouders en kleuterleidster een prototype van een Patient Reported Outcome Measure (PROM) om participatie in kaart te brengen vanuit het perspectief van jonge kinderen (tweede en derde kleuterklas).

Wist je dat je sinds 2019 alle abstracten van Bachelorprojecten Ergotherapie kan terugvinden op het digitaal archief van Arteveldehogeschool? Neem zeker eens een kijkje via deze link.

Interesse om zelf een Bachelorproject Ergotherapie te begeleiden of te lezen? Wil jij op de hoogte gehouden worden van de presentatiedag? Dat kan! Laat het weten aan tara.vandermynsbrugge@arteveldehs.be.