Project Update: Virtual Gaming Simulation, online alternatief voor klassiek simulatieonderwijs

Onderwijs

Simulatieonderwijs ontwikkelde zich de laatste jaren als een kritische component van praktijkgerichte curricula, zoals verpleegkunde en vroedkunde. COVID-19 schort echter ook regelmatig praktijkgerichte onderwijsactiviteiten op, inclusief hands-on simulatiesessies.

Nerdland

Envision (European Network on Virtual Simulation Online), een tweejarig Erasmus+ partnerschap voor 'digital educational readiness',  wil een volwaardige online vervanging of aanvulling op de klassieke simulatiesessies ontwikkelen.

In een Europees samenwerkingsverband met Arteveldehogeschool als lead, worden twee virtuele gaming simulaties (VGS) ontwikkeld. De virtuele simulaties maken gebruik van gestandaardiseerde patiënten waarbij filmclips realistische scenario's in beeld brengen. In het scenario zijn meerdere beslissingsmomenten verwerkt die studenten uitdagen op hun klinische competenties en soft skills. Debriefing is ingebouwd zodat alle werkzame ingrediënten van simulatie-onderwijs gegarandeerd zijn. VGS is web-based en zeer toegankelijk voor lesgevers en studenten. De online simulatie is overal en altijd mogelijk, enkel een internetverbinding is nodig. Handleidingen ondersteunen studenten en docenten bij het gebruik van de bestaande VGS of de eigen ontwikkeling van nieuwe games die beantwoorden aan hun leernoden. De resultaten van het project worden in open access gedeeld.

Update februari 2022

VGS Thuiszorg

Na een intens iteratief preproductieproces van het verfijnen van de leerresultaten, beslissingspunten en opties, spelverloop en verhaallijn, kon het script van de eerste VGS van het Envisionproject aan focusgroepen worden voorgelegd. Vanaf november 2021 startte de Arteveldehogeschool de productiefase op: open audities voor acteurs, scouting van locaties en eerste repetities. De karakters van mevrouw en meneer Flament en de zorgprofessional Flo werden verder uitgewerkt. Er worden rekwisieten verzameld en ontwikkeld om de filmdagen voor te bereiden.

VGS Pediatrie

Eveneens in het najaar startte de Spaanse Envisionpartner Universitat Rovira i Virgili (URV) de preproductie van de tweede game op: pediatrisch polytrauma. De internationale Envision-partners werken mee aan een verdere afbakening van het onderwerp en de precisering van de leerdoelen van deze tweede Virtual Gaming Simulation. Het scenario krijgt steeds meer vorm om studenten en docenten op een realistische wijze een nieuwe online leerervaring te bieden.

Wil je meer weten? Contacteer Pascale Vander Meeren

pascale.vandermeeren@arteveldehs.be