Sssttt, hier worden wereldproblemen opgelost...

Business en Management

24-uur durende internationale Hackathon brengt studenten wereldwijd samen.

studentenvoorzieningen-arteveldehogeschool

Vrijdag 17 november om 14u zaten twintig studenten Bedrijfsmanagement en International Business Management in spanning klaar op campus Kantienberg. De 24-uur durende internationale hackathon 'Global Social Storm' zou zo meteen van start gaan. Samen met meer dan 150 andere studenten uit 14 universiteiten wereldwijd namen zij als enige Vlaamse studenten deel aan deze unieke challenge.

Hun uitdaging? Vind met een internationaal team binnen de 24 uur een duurzame oplossing voor een globaal probleem, zoals gedefinieerd door de Verenigde Naties in de Sustainable Development Goals. Onze studenten kozen voor 'Global warming and resilience'. Via virtuele communicatietools toonden ze aan hoe technologie mensen overal ter wereld samenbrengt en hoe iedereen kan bijdragen aan duurzame oplossingen voor sociale uitdagingen.

Bart Lievens, docent aan Arteveldehogeschool: "De winnaars worden pas donderdag bekend gemaakt. Maar onze studenten hebben bewezen dat ze ondernemend zijn, en kunnen doorzetten op moeilijke momenten. Hoewel ze soms opnieuw moesten beginnen, van voorafaan, hebben ze hun doel behaald: ze dienden hun business plan in en maakten een video pitch van drie minuten."

Ook studente Lisa Battheu liet zich nadien enthousiast uit over haar ervaring: "Het was een unieke ervaring om met 150 studenten van over heel de wereld samen te werken aan een globale problematiek. Het waren 24 uitdagende uren, maar het was een 'once in a lifetime experience'!"

Arteveldehogeschool zet sterk in op het stimuleren van ondernemerschap bij haar studenten via onder meer Idea Factory.