Gezondheid en zorg
Gezondheid en Zorg

Uniek consortium onderzoekt effectiviteit en implementatie van functioneel trainingsprogramma voor kwetsbare thuiswonende ouderen in grote TBM-studie

Niet alle levensjaren op latere leeftijd zijn gezonde levensjaren. De bevolking wordt gemiddeld ouder maar krijgt nog steeds te maken met een verlies van spierkracht, chronische aandoeningen of geriatrische syndromen zoals kwetsbaarheid of ‘frailty’. Naast een lagere levenskwaliteit voor de oudere zelf betekent frailty ook een extra maatschappelijke kost van 1500 tot 5000 euro per oudere per jaar.

Met fysieke activiteit kan deze kwetsbaarheid vertraagd of zelfs omgekeerd worden. Het functioneel trainingsprogramma ACTIVE-AGE@home speelt hier perfect op in en traint ouderen in hun eigen thuisomgeving op alle relevante aspecten die een verhoogde kwetsbaarheid in de hand werken zoals spierkracht, evenwicht en uithouding maar ook cognitieve activiteit, coördinatie en ADL-activiteiten.

Het trainingsprogramma werd ontwikkeld door onderzoekers en studenten van Arteveldehogeschool dankzij een intensieve samenwerking tussen het Expertisedomein Zorg en Gezondheid en het Expertisenetwerk Onderwijs (vakgroep Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsrecreatie). Een uitgebreid netwerk van onderzoeksinstellingen en werkveldpartners zorgde voor een breed gedragen en grondig doordachte interventie. In de huidige fase werken Arteveldehogeschool, VUB, UGent, UAntwerpen, Odisee en UZ Brussel samen in een vierjarig Toegepast Biomedisch Onderzoek (2022-2026), gesubsidieerd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen.

Vragen? Contacteer

Meer info over dit onderzoek