Vlaamse en Nederlandse onderzoeksjournalisten te gast bij Arteveldehogeschool

Communicatie, Media en Design

De jaarlijkse VVOJ Conferentie Onderzoeksjournalistiek vindt dit jaar plaats op campus Kantienberg van Arteveldehogeschool. Op 17 en 18 november ontvangt de Bachelor Journalistiek er professionals uit de Nederlandse en Belgische onderzoeksjournalistiek.

VVOJ Conferentie

Dit jaar is het thema: claimen en framen - Onderzoeksjournalistiek in een wereld van wantrouwen. De kloof van wantrouwen lijkt overal: tussen de burger en overheid. Tussen journalist en publiek. Tussen kansarm en kansrijk. Tussen woordvoerders en onderzoeksjournalisten. Stadse mediamakers en boeren. Op bijna elk gebied zijn er partijen die als uiterste polen tegenover elkaar staan.

Waar sta je als journalist? Wie geef je het podium en wordt het stille midden nog wel gehoord? En belangrijker: is de kloof wel zo groot als sommigen haar doen lijken? Want wie claimt en framet, stuurt de dialoog, zet thema’s op scherp en maakt andere geluiden vaak monddood. Hoe ga je hier als onderzoeksjournalist mee om? Wie luistert er nog naar ons als we met nuance de feiten op tafel leggen? En hoe kun je ondanks die claims en frames overeind blijven in een ongelijke discussie?

Op die vragen hopen indrukwekkende sprekers van internationale media en steengoede Vlaamse & Nederlandse pioniers en ervaren onderzoeksjournalisten een antwoord te bieden. Deze editie is de keynote Nikole Hannah-Jones (NYT), die in 2020 de Pulitzer Prize won voor haar onderzoek The 1619 project. Bekijk hier het volledige programma.

De Vereniging van Onderzoeksjournalisten promoot het belang van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek en organiseert jaarlijks een conferentie met sprekers van internationale media.

Onderzoeksjournalistiek in de Bachelor Journalistiek

De conferentie sluit mooi aan bij de Bachelor Journalistiek van Arteveldehogeschool. Het curriculum is opgebouwd rond een sterke crossmediale journalistieke leerlijn waarin studenten gaandeweg zelf hun niche vinden. In het laatste jaar kunnen ze zich profileren in domeinen zoals politiek en maatschappij, sport, klimaat en cultuur & lifestyle. In de crossmediale bachelorproef maken ze onderzoekende interactieve longreads over maatschappelijke thema’s en in het Over de Grenzen-project gaan ze naar het buitenland voor een diepgaande buitenlandreportage.