Wil jij een job waar je met en voor mensen werkt? Zo vind je tijdens de SID-in van Arteveldehogeschool de ideale opleiding

Mens en Samenleving

Als laatstejaarsstudent secundair onderwijs zoek je dus virtueel een antwoord op die ene superbelangrijke vraag: wat ga ik volgend jaar studeren? Weet je al zeker dat je later een job wil met veel maatschappelijk engagement, maar heb je nog geen finale keuze gemaakt voor een opleiding? Caroline Detavernier, directeur van het interessegebied Mens en Samenleving van Arteveldehogeschool, vertelt je meer over ons aanbod.

Studenten aan het werk in de mediatheek

Vragen stellen aan docenten

Hoe je je als student zo goed mogelijk voorbereidt om de juiste info te pakken te krijgen? Maak vooraf al een lijst met alle opleidingen waar je meer over wil weten. Op sidin.onderwijskiezer.be staan nu al heel wat tips en tricks die helpen met je voorbereiding. Op de dag van de SID-in ga je naar dezelfde website – die zal er dan een beetje anders uitzien -, en vervolgens zoek je je weg naar het aanbod van de hogeschool of universiteit waar je wil studeren. Selecteer je een opleiding van Arteveldehogeschool, dan kan je net zoals tijdens een fysieke SID-in praten en vragen stellen aan docenten, een korte presentatie volgen, de brochure downloaden of je inschrijven voor open lessen ... Je hoeft trouwens je camera niet aan te zetten als je dat liever niet doet.

Studeren mét maatschappelijke impact

De opleidingen die je bij Arteveldehogeschool vindt onder de noemer 'Mens en Samenleving' vragen allemaal een sterk menselijk en maatschappelijk engagement. "We bieden twee bachelor- en vijf graduaatsopleidingen aan," zegt Caroline Detavernier. "In Pedagogie van het Jonge Kind leer je alles over opvoeding van kinderen en jongeren. Hoe ondersteun je ouders en gezinnen bij de opvoeding? Hoe coach je een team in de kinderopvang of het speelplein? Je kan als pedagogisch werker heel veel kanten op: als ondersteuner van gezinnen, als coach in de kinderopvang, als brugfiguur in een school ... Werk verzekerd!

In de Bacheloropleiding Sociaal Werk leer je hoe je mensen ondersteunt om deel te nemen aan de samenleving. Je werkt daarvoor samen met mensen, met vrijwilligers en met andere professionals. Streven naar een wereld waarin iedereen evenveel kansen en rechten heeft, is het uitgangspunt. Ook hiermee kan je dus vele richtingen uit: cultuursector, armoedeverenigingen, buurtwerk, migratie, geestelijke gezondheid …

Of wil je alles weten over hoe je geschikte personen vindt voor een job of hoe je hen kan begeleiden naar een job? Ga dan voor Personeelswerk (humanresourcesmanagement). Zorgen dat mensen zinvol werk doen, graag naar hun werk komen en er correct voor betaald worden, daar streef je naar. Je kan aan de slag als sociaal werker én hr-professional. Je kan werken als payroll-officer (knelpuntberoep!) of als recruitment officer. Je kan overal terecht: in grote en kleine bedrijven, in overheid en non-profit, in ziekenhuizen, in interimkantoren, in loopbaanadviescentra zoals VDAB enz. Aan jou de keuze! Zo draag je bij aan een duurzaam HR-beleid.

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief voor toekomstige studenten.

Bachelor of graduaat: wat is het verschil?

Een vraag die we vaak horen tijdens de SID-ins is: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een professionele bachelor en een graduaat? Caroline Detavernier: "Bij al onze opleidingen speelt praktijk een belangrijke rol. In een graduaatsopleiding sta je meteen van bij de start met je twee voeten in de praktijk. Je gaat niet alleen toepassen wat je leert in de les, je leert ook op de werkplek zelf. Werkplekleren is één derde van de studiepunten. In een bacheloropleiding duik je via stage het werkveld in, observeer je en oefen je in wat je in de lessen geleerd hebt."

Onder het interessegebied Mens en Samenleving vallen de graduaten Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief, Maatschappelijk Werk, Orthopedagogische Begeleiding en Sociaal-Cultureel Werk. Die bereiden je voor op een job als informatieprofessional, maatschappelijk werker, opvoeder of begeleider en sociaal werker.

"Bij onze graduaatsopleidingen staat werkplekleren centraal," verduidelijkt Caroline Detavernier. "Je zal dus heel snel opdrachten uitvoeren in het werkveld. Zo doe jij van in het begin veel praktijkervaring op, terwijl organisaties een beroep kunnen doen op onmiddellijk inzetbare en enthousiaste nieuwe werkkrachten.”

Kies wijs! Onze handige checklist helpt je om de juiste studiekeuze te maken.

Snuister in de brochures van Arteveldehogeschool-opleidingen die jou interesseren.