Uitdagingen eerstelijnszorg

De belangrijkste uitdagingen voor de gezondheidszorg en de eerste lijn zijn de demografische ontwikkelingen gekenmerkt door:

• een groot aantal personen met chronische aandoeningen;
  • multimorbiditeit;
  • de toename van sociale problemen.

Shift van ziekte- naar doelgeoriënteerde eerstelijnszorg

De klassieke, wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen die ontwikkeld zijn voor één bepaald ziektebeeld brengen geen soelaas meer.

We moeten meer focussen op ‘omgaan’ met de gevolgen van de ziekte dan op genezen van de ziekte. We moeten ‘meer zorgen voor de mens dan voor de ziekte’. Een paradigmashift van ziektegeoriënteerde (problem-oriented care) zorg naar zorg die uitgaat van doelstellingen van de persoon (goal-oriented care) is dan ook noodzakelijk. Self-management is daarbij het doel en interprofessioneel samenwerken een noodzaak.

Academie van de Eerste Lijn

Doelen

De doelen van de Academie van de Eerste Lijn zijn:

• vergroten van de onderzoekscapaciteit in Vlaanderen over de eerste lijn;
  • ondersteunen van de eerstelijnszones door kennis op te bouwen over persoonsgerichte zorg, innovatieve instrumenten en actieplannen ontwikkelen in samenwerking met de terreinactoren;
  • helpen invullen van de nood aan onderwijs en permanente vorming van zorgverleners en ertoe bijdragen dat de uitstroom van professionals uit de welzijns- en zorgsector gemilderd wordt.

Onderzoeksthema's

De collega’s van Arteveldehogeschool zijn in de eerstelijnszorg betrokken bij:

• behoeftenonderzoek (lead);
  • doelgericht werken;
  • samenwerking;
  • theorie in de praktijk brengen.

Financiering

Om een sterke eerste lijn te creëren, financiert de Koning Boudewijn Stichting, en meer bepaald het fonds Dr. Daniël De Coninck, de Academie voor de Eerste Lijn en in het Franstalig landsgedeelte 'be.hive'.

Partners

De Academie Voor De Eerste Lijn is een netwerk voor onderzoek en onderwijs en bestaat uit de Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent, Katholieke Universiteit Leuven, Hogeschool Gent, Arteveldehogeschool, Vives Hogeschool, Karel De Grote Hogeschool, Thomas More Hogeschool, UC Leuven-Limburg, het Wit-Gele Kruis en het Vlaams Patiëntenplatform.

Onze inspirerende bijdragen voor een sterke eerste lijn in Vlaanderen

Onze website biedt nuttige info en kennis voor zorgverleners en patiënten binnen de eerstelijnszorg.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.