3D-workflow

Tijdens het eerste jaar van dit onderzoek werd de volledige 3D-workflow grondig in kaart gebracht via vele testen. We onderzochten hoe we kleuren en oppervlaktetexturen het best scannen, aanbrengen of bewerken in functie van 3D-printing:

• De kleuren van het origineel werden gemeten om ze daarna met de digitale scans en 3D-prints te kunnen vergelijken.
  • We zochten naar een kleurprofiel om een meer voorspelbaar en beheersbaar productieproces te kunnen bepalen.
  • We verkenden bestaande tools die gebruikt kunnen worden om te communiceren over kleur en oppervlaktetextuur in 3D-printing en we verkennen oplossingen om deze communicatie nog te verbeteren.

Markt voor full colour 3D-printing

Een van de meest gestelde vragen tijdens het voorbije onderzoek was: 'Voor welke toepassingen betekent full colour 3D-printing een interessante meerwaarde? Welke markten kunnen hiervan m.a.w. van gebruikmaken?' In het vervolgonderzoek willen via deskresearch in kaart brengen in welke markten full colour 3D printing een gamechanger kan zijn.

Oppervlaktestructuur finetunen

Daarnaast bouwen we tijdens dit onderzoekjaar verder op het finetunen van de oppervlakte van het full colour 3D-object. Naast de kleur wordt ook de oppervlaktestructuur bestudeerd.

Het object dat reeds voorzien werd van een UV-map met kleur krijgt m.a.w. nu een extra laag of een bump- of displacementmap die zorgt voor een specifieke oppervlaktestructuur. Samen met de kleurlaag zal zo een nog realistischere weergave gecreëerd worden.

Na de verwijdering van de noodzakelijke support van een print en de nabewerking met bijtende soda stellen we vast dat nog een extra nabewerking nodig is om tot de gewenste look te komen. We onderzoeken of o.a. polijsten en het aanbrengen van de juiste lak het finale resultaat nog kan verbeteren.

Samenwerking met bedrijven, studenten en onderzoekscentra

Met dit project werkt Arteveldehogeschool als onderwijs- en onderzoeksinstelling actief mee aan de digitalisering van onze economische processen, passend in de visie van de Vlaamse overheid. We stellen onze onderzoekinfrastructuur en dienstverlening rond 3D-printing ten dienste van de vele kmo’s en onderzoekscentra in Vlaanderen die hierover niet beschikken. We zoeken hiervoor samenwerkingsinitiatieven met andere instellingen en bedrijven.

De kennisdeling met de studenten, onderzoekers, bedrijven en deelname aan externe innovatiedagen verhoogt de algemene kennis van full colour 3D-printing in het werkveld.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

iemand neemt document op papier door met op de achtergrond een laptop

Onderzoeksrapport

Eerste rapport: Van 3D-scan naar full colour 3D-print.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.