Levenslang leren omschakelen naar blended learning

Binnen Artevelde Academy in het expertisenetwerk Mens en Samenleving voelen we de druk om het on campus levenslang leren nog veel meer om te zetten naar blended+trajecten.

We voelen bovendien de goesting om hierin te groeien en te bekijken waar we kunnen schakelen. We zien de vele mogelijkheden die het hybride leren kan bieden.  

Hindernissen bij digitale omschakeling

We zien echter ook de mogelijke hindernissen die divers zijn:

  • niet geloven in de meerwaarde van digitale tools;
  • werken in contexten waar interactie tussen mensen een wezenlijk onderdeel vormt van de zorg- en hulpverlening;
  • ...

Levenslang leren is persoons-, praktijk- en procesgericht

Binnen ons expertisenetwerk Mens en Samenleving staan onze opleidingen en bijscholingen in het kader van levenslang leren gekend om hun 3P-benadering: persoons-, praktijk- en procesgericht. We willen de kracht van deze 3P-benadering behouden en aanvullen met een blended+traject. 

We geloven dat dit niet alleen methodisch en didactisch een meerwaarde is, maar ook dat we zo cursisten en hun werkvelden meenemen in de digitale evolutie. 

Drie digitale methodieken 

We nemen daarbij de volgens ons meest uitdagende competenties vast: de transversale thema’s die in 21-eeuwse vaardigheden én in leiderschapsmodellen van cruciaal belang zijn.

We ontwikkelen drie digitale methodieken met focus op drie thema's:

  1. Omgaan met weerstanden in groepsdynamiek: leervorm immersive room
  2. Kritisch kijken naar het eigen functioneren en leren: leervorm online leerdagboek
  3. Feedback geven: leervorm online spelvorm

In ieder van deze drie methodieken vertrekken we vanuit de praktijk. We bevragen docenten over hun cases, hun visie op de methodieken, ...  en ontwikkelen op die manier materiaal dat dicht aanleunt bij de user experience van onze docenten. We testen de werkvormen uit in diverse opleidingen van het expertisenetwerk Mens en Samenleving en daarbuiten.

Ons doel is om voor iedere methodiek een blauwdruk te voorzien, zodat docenten dit kunnen gebruiken in hun opleiding en verder kunnen ontwikkelen. 

1. Immersive room

Een immersive room bestaat uit een 360°-projectie op de muren gecombineerd met aangepaste audio en geuren. Zo kunnen de gebruikers volledig ondergedompeld worden in een fictieve omgeving en situatie. Daarnaast kunnen meerdere deelnemers tegelijkertijd deelnemen en heeft deze veel mogelijkheden om interactief te werken.

Deze combinatie van elementen maakt een immersive room ideaal om een conflict vanop de eerste rij mee te maken, tegelijkertijd te overleggen met medespelers en dit alles zonder het risico te lopen dat het volledig mis gaat. Dit is dus perfect om ervaring op te doen. Bovendien kan een IR sterk faciliteren om een situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken. In de IR kan men letterlijk in de schoenen van iemand gaan staan. We ontwikkelen een 360°-video rond een conflictsituatie. 

Het doel van dit onderdeel van het project is om een immersive room te maken rond een conflict. Dit op basis van de input van docenten die rond deze thema’s werken, die hierover theorie- en praktijkervaring hebben. Terwijl we dit proces doorlopen willen we in kaart brengen waar de kansen en uitdagingen liggen bij het werken met de immersive room rond dergelijke thema’s.

We willen ook vorm geven aan een blauwdruk rond het werken met een immersive room. Deze moet helder maken:

  • wat een immersive room allemaal kan;
  • welke stappen doorlopen moeten worden om één te maken;
  • waarvoor het nuttig kan zijn om dit in te zetten;
  • hoe je dit kan doen.

Huidige stand van zaken: Op dit moment verwerken we de feedback van de testfase en finaliseren we de handleiding. 

2. Online leerdagboek

Een leerdagboek waarin de cursist kan reflecteren zorgt voor een beter leereffect. Door op langere termijn regelmatig specifieke vragen te beantwoorden kunnen cursisten terugkijken en patronen ontdekken, worden ze regelmatig herinnerd aan hun eigen leer- of groeidoel, ... 

We gebruiken de reeds bestaande website met het online hulpverleningsdagboek om een gelijkaardig 'leerdagboek' te maken. 

Huidige stand van zaken: Aanpassing van de website.

3. Online spelvorm

‘Spelen’ is een breed begrip. Het doel van spelen is het spelen zelf en daarbij plezier maken. Het is een actieve, ervaringsgerichte bezigheid, die je uit vrije wil onderneemt. Meestal zit er een 'doen alsof'-element in. Wie er eenmaal mee bezig is, gaat er volledig in op en vergeet de wereld om zich heen.  

De redenen waarom gamebased learning bij professioneel leren zo populair is, worden steeds duidelijker. Serious learning games:

  • verbeteren de betrokkenheid en motivatie van cursisten;
  • vergemakkelijken diepgaande reflectie;
  • bieden directe oefening zonder risico om zo 'echte' kilometers op de teller te krijgen;
  • vergemakkelijken het memoriseren en bewaren van kennis. 

Het doel van dit onderzoeksgedeelte is een serious learning game ontwikkelen om feedback geven en ontvangen spelenderwijs te oefenen en ervaren. Achterliggend ontwikkelen we een blauwdruk die docenten ook voor andere vaardigheden kunnen gebruiken.

Medewerkers van de mediatheken van Arteveldehogeschool ontsluiten het bestaande spelaanbod en lijsten bestaande online tools op om de virtualisering van het spelaanbod voor docenten te vergemakkelijken.

Huidige stand van zaken: We zijn het spel aan het ontwikkelen. Daarna volgt een testfase.

Interesse om één van de drie leervormen te gebruiken?

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.