Het EPIC project streeft ernaar een slim newsroom computer systeem (NRCS) te ontwikkelen en implementeren, volgens een Software-as-a-Service (SAAS)-benadering, dat redacties ondersteunt bij story-based nieuwsproductie, over verschillende modaliteiten (tekst, audio, video, beeldmateriaal), kanalen (print, televisie, online, sociale media) en toestellen (laptop, smartphone, tv). EPIC combineert multimodale, granulaire nieuwscontent rond een verhaal (~ modular journalism ), wat redacties een state-of-the-art workflow biedt doorheen het hele nieuwsproductieproces (van nieuwsgaring tot eigenlijke berichtgeving). Centraal staat hierbij een toekomstgerichte journalistieke praktijk, met gebruik van slimme tools die semi-automatisatie ondersteunen . Tevens gaat EPIC uit van de recentste Europese mediawetgeving, waarbij EPIC compliant is met de wetgeving inzake databescherming en -privacy . EPIC komt hiermee tegemoet aan enkele uitdagingen waar redacties voor staan: (1) nieuwsproductie moet steeds sneller (en vaak met minder redactieleden), (2) nieuwsverhalen moeten multimodaal en omni-channel zijn en (3) nieuwssnippets moeten efficiënt ingezet worden voor verschillende nieuwsverhalen. Door het SAAS model, onderliggend aan de EPIC workflow-engine, is het EPIC-platform schaalbaar, en kan het meegroeien met de redactie , van de jonge media influencer die professionaliseert tot grotere redacties die verschillende nieuwskanalen integreren. Om het platform te ontwerpen vanuit de laatste inzichten in de journalistieke praktijk, de wetgeving inzake databescherming, en met de nodige technologische expertise, beschikt EPIC over een uitgebreid consortium, met zowel mediabedrijven (Roularta, Kanaal Z/Trends, BRUZZ), mediatechnologiebedrijven (EMG Belgium, TinkerList), een partner met expertise in de juridisch-technische aspecten van data privacy en IPR (AContrario), en een academische partner voor praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (Arteveldehogeschool).

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.