Ontdek de boeiende wereld van zij-instromers in het basisonderwijs in dit PWO-project! We verkennen en verbeteren de ondersteuning voor leraren zij-instromers en richten ons op hun specifieke behoeften tijdens aanvangsbegeleiding.
De algemene doelstelling van dit project is om het aantal vroegtijdige schoolverlaters en NEET's (Not in Education, Employment or Training) te verminderen door hun motivatie en ondernemingsvaardigheden aan te scherpen.
Teamkracht! gaat op zoek naar hoe een professioneel ontwikkelingsinstrument kan bijdragen aan de ontwikkeling van de basisschool als professionele leergemeenschap.
Dit onderzoek biedt een overzicht van praktijkonderzoek in Vlaamse basisscholen en zoekt succesverhalen om te laten zien hoe praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling hand in hand kunnen gaan.
Sinds 1 september 2018 is het Decreet Leerlingenbegeleiding van kracht. Met dit decreet wil de Vlaamse regering de rollen en taken tussen school, CLB en pedagogische begeleiding verscherpen en de werking van de leerlingbegeleiding optimaliseren. De leerlingbegeleider is de spilfiguur op vlak van zorg in een school. Naast zijn cruciale rol in het zorgbeleid, fungeert hij als ankerpunt ifv alle complexe relaties tussen alle betrokken actoren.
Met dit onderzoeksproject willen we gedetailleerd en vanuit verschillende perspectieven in beeld brengen hoe het beslissingsproces over het getuigschrift basisonderwijs momenteel vorm krijgt.
Voor het basisonderwijs moeten opleiding en werkveld elkaar kunnen versterken in een gelijkwaardig partnerschap met duidelijk onderscheiden rollen in aanvangsbegeleiding.
Hoewel er de voorbije jaren veel vernieuwingen waren op technologisch gebied leidden deze binnen onderwijs niet altijd tot een implementatie. Coöperatief leren bijvoorbeeld bestaat reeds vele jaren.