Barrières voor futureproof podologen

Om het zorgberoep podologie in kader van bovenvermelde uitdagingen futureproof te maken, bestaan er verschillende belemmeringen:

• Een eerste barrière omvat de matige digitale geletterdheid die er heerst binnen het podologielandschap. Hierdoor ontstaat er een discrepantie tussen de behoeften van de persoon met een zorg- en ondersteuningsvraag en de verwachtingen en diensten die worden aangeboden door de podoloog.
  • Een tweede barrière omvat het risico dat ongecontroleerde klinische praktijken worden toegepast die enerzijds leiden tot verspilling van financiële middelen en anderzijds leiden tot het toepassen van niet-wetenschappelijk onderbouwde behandelingen.

Digitaal vaardige en wetenschappelijke podologen

Om deze uitdagingen aan te pakken werd er een internationaal partnerschap opgericht met vooraanstaande kennisinstellingen. Dit partnerschap heeft de volgende objectieven:

• optimaliseren van de digitale vaardigheden van podologie-studenten en praktiserende podologen.
  • stimuleren van (wetenschappelijke) kennisoverdracht binnen Europese pedagogische instellingen die een opleiding podologie aanbieden

Verwachte resultaten

• Een kennisraamwerk aangaande de klinische toepassing van podologische zooltherapie.
  • Een pedagogisch curriculum met betrekking tot:
    • Digitale communicatie binnen een zorgberoep
    • Digitale vervaardiging van podologische zooltherapie
    • Digitale ondernemersvaardigheden
  • Een professionaleringscursus voor docenten aan een opleiding podologie.
  • Een webplatform die studenten, docenten en onderzoekers connecteert.

Partners

Vijf projectpartners uit vier landen werken samen aan dit project. De projectpartners zijn: Haute Ecole Leonard De Vinci (België), Arteveldehogeschool (België), University of Salford (Verenigd Koninkrijk), Universiteit van Malaga (Spanje), Univeristeit Dokuz Eyul (Turkije).

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

iemand neemt document op papier door met op de achtergrond een laptop

Artikel

A conceptual framework for contemporary professional foot care practice: ''the value based digital foot care framework''.

Dit model geeft een hedendaagse kijk op het zorgberoep van een podoloog.

pdf 4

Artikel

The biopsychosocial-digital continuum of foot orthosis practice and research: the valuator model.

Dit model schetst de therapeutische effectiviteit van zooltherapie binnen een waardegedreven biopsychosociaal digitaal continuüm.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.