Uitdagingen kinderen en jongeren na kankerbehandeling

De terugkeer van kinderen en jongeren naar school na het doorstaan van een kankerbehandeling brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Vaak worstelen scholen met het begrijpen van de noden van deze kinderen en jongeren en hoe ze hen op een gepaste manier kunnen ondersteunen. Verder geven de kinderen en jongeren zelf aan dat ze na hun behandeling achterophinken op vlak van conditie en kracht in vergelijking met hun leeftijdsgenoten.

Revalidatieprogramma KABOOST

Vanuit het ziekenhuis biedt het UZ Gent momenteel een revalidatieprogramma aan, genaamd KABOOST, om conditie en kracht te herwinnen om zo de levenskwaliteit, het zelfvertrouwen en de re-integratie te verhogen. Helaas merken we dat dit programma niet alle kinderen en jongeren bereikt. Dit komt voornamelijk doordat het programma duur is, veel tijd en energie vraagt, in het ziekenhuis plaatsvindt wat een negatief beeld bij sommige deelnemers oproept en de school en ouders weinig betrokken worden.

Om deze problemen aan te pakken, werken het UZ Gent, de UGent en Arteveldehogeschool samen aan een nieuw initiatief genaamd “KABOOST-school”.

Het doel van KABOOST-school is tweeledig:

1. Scholen ondersteunen bij de terugkeer van kinderen na kankerbehandeling door hen te voorzien van de nodige informatie.
  2. Nagaan wat de mogelijkheden zijn om het KABOOST-programma vanuit het ziekenhuis te vertalen naar de schoolcontext.

Eindproducten: gids en beweegprogramma

Met het oog op deze doelstellingen werd er gewerkt via design thinking research. Hierbij was de betrokkenheid van de jonge strijders, hun ouders en leden van het schoolteam essentieel. Na het doorlopen van de empathiefase, ideeënfase én testfase werden er twee eindproducten ontwikkeld:

• "Gids voor de terugkeer naar school van kinderen genezen van kanker: samen sterk!" die scholen handvaten biedt voor een soepele terugkeer.
  • "Beweegprogramma om kinderen genezen van kanker te laten revalideren op school" die scholen voorziet van tips en inspiratie voor bewegingsactiviteiten voor terugkerende leerlingen.

We geloven in de kracht van een continue verbetering van de eindproducten door feedback en input van het werkveld. Zo kunnen scholen door middel van deze producten onze dappere strijders en hun gezinnen optimaal ondersteunen om samen sterker te worden.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.