Op 1 september 2022 ging het Horizon Europe-project TITAN van start. TITAN ontwikkelt een nieuwe technologie om mensen sneller en beter te leren factchecken via AI. Onze onderzoekers zijn betrokken bij het gebruikersonderzoek.
Met het project NieuwsWijsNeuzen! maken we kinderen (8-12 jaar) weerbaarder tegen desinformatie door in te zetten op nieuwswijsheid, zowel aan de zijde van (jeugd)journalisten als aan de zijde van kinderen.
Met de socialmedia- en influencermarketingbarometer (kortweg de SMI-barometer) monitoren we de trends van Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar in de adoptie, het gebruik en de evaluatie van socialemedia- en influencermarketing.
De Social Media Impact -barometer brengt jaarlijks in kaart hoe Vlaamse bedrijven hun merk kunnen versterken bij Vlaamse jongeren. De focus van het onderzoek ligt op sociale media en recente trends zoals influencermarketing.
Van 8 april tot 10 mei 2020 organiseerden wij een grootschalige online enquête naar nieuws in coronatijd. Uiteindelijk namen liefst 1.679 respondenten deel aan dit onderzoek
Dit onderzoeksproject gaat na hoe Vlaamse mediabedrijven via sociale media hun merk kunnen versterken bij jongeren. Hiermee bouwt het project verder op de onderzoeksresultaten van het afgelopen onderzoek 'Snapchat: van puberhype tot (journalistiek) medium?'