Op basis van inzichten uit de positieve psychologie ontwikkelen we een programma om het welbevinden van studenten te verhogen zodat ze hun potentieel ten volle kunnen realiseren.
Over welke competenties beschikken (student)leraren om taalstimulerende interactie te realiseren? Wat zijn de effecten van een blended professionaliseringsinitiatief hierop?
Dit onderzoeksproject verwerft inzichten over de impact van teamteaching op leerlingen en leerkrachten waarbij we verder gaan dan percepties. Aansluitend ontwikkelen we verschillende valorisatieproducten zoals een lerend netwerk, een kennisplatform, een professionaliseringstraject en een white paper.
Op 1 september 2022 ging het Horizon Europe-project TITAN van start. TITAN ontwikkelt een nieuwe technologie om mensen sneller en beter te leren factchecken via AI. Onze onderzoekers zijn betrokken bij het gebruikersonderzoek.
Ontdek de boeiende wereld van zij-instromers in het basisonderwijs in dit PWO-project! We verkennen en verbeteren de ondersteuning voor leraren zij-instromers en richten ons op hun specifieke behoeften tijdens aanvangsbegeleiding.
CoCOS is een baanbrekend project dat de principes van opensourceontwikkeling toepast op het creëren van studiemateriaal. Het stelt docenten in staat om samen te werken aan het ontwikkelen van onderwijsmateriaal met behoud van redactionele controle. Dit project belooft een nieuwe benadering van onderwijs, waarbij samenwerking en innovatie centraal staan. Het is een spannende stap naar de toekomst van cocreatie in onderwijs.
Het OBPWO-project KIKO focust op Nederlands, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas, met twee doelen: effectieve praktijken identificeren in internationale literatuur en onderzoeken hoe ze worden toegepast in Vlaamse kleuterklassen. Beoogde resultaat? Wetenschappelijke inzichten, aanbevelingen en praktische tools voor het onderwijsveld.
Met het project NieuwsWijsNeuzen! maken we kinderen (8-12 jaar) weerbaarder tegen desinformatie door in te zetten op nieuwswijsheid, zowel aan de zijde van (jeugd)journalisten als aan de zijde van kinderen.