SIMBA: Succesvol IMplementeren van Beeldbellen binnen Ambulante hulpverlening
Binnen het welzijnswerk en de gezondheidszorg wordt steeds meer gebruik gemaakt van onlinehulptoepassingen, zoals beeldbellen. De implementatie ervan is geen sinecure. Dit project helpt organisaties om beeldbeelden op een duurzame manier te verankeren.
Binnen het welzijnswerk en de gezondheidszorg wordt, tijdens of tussen face-to-facegesprekken, steeds meer gebruik gemaakt van onlinehulptoepassingen.
Beeldbellen is daar een duidelijk voorbeeld van. Het is een online gesprek via een ICT-toepassing waarbij hulpverleners en cliënten elkaar zien en horen in ‘real time’. Gratis beschikbare beeldbelmogelijheden zijn ondermeer Skype of WhatsApp. Voorbeelden van betalende initiatieven ontwikkeld voor de gezondheidszorg zijn cContact, spreekkameronline.nl, PatientHub en Webcamconsult.
Innovatiedrempels voor de implementatie van beeldbeltools
Het implementeren van beeldbellen is echter geen sinecure. Innovatiedrempels zijn onder andere:
- beperkte aandacht voor het strategisch belang van beeldbellen voor de werking,
- het ontbreken van een goed businessmodel voor het inbedden van beeldbellen,
- een terugval als financiering van een project uitdooft,
- gebrek aan aandacht voor beeldbellen bij een brede groep medewerkers,
- gebrek aan competenties om beeldbellen aan te prijzen bij cliënten,
- gebrek aan degelijke hardware en een stabiele internetverbinding voor de medewerkers,
- gebrek aan betrokkenheid van eindgebruikers (hulpverleners en cliënten) bij het ontwikkelen van het beeldbelaanbod.
Focus op 3 proeftuinen binnen de welzijns- en zorgsector
Dit project focust bijgevolg op de mogelijkheden en (het wegwerken van) de drempels voor het implementeren van (bestaande) beeldbeltools in het welzijnswerk en de gezondheidszorg. De welzijns- en gezondheidsector is zich bewust van deze innovatiedrempels maar het ontbreekt vaak aan concreet inzetbare instrumenten om de implementering van beeldbellen tot een goed einde te brengen. Om de uitwerking haalbaar te houden, kozen we voor 3 welzijns- en zorgsectoren die beeldbellen inzetten in ambulante begeleiding. Meer dan 20 organisaties uit deze sectoren zijn als partner betrokken bij het project.
- de geestelijke gezonheids- en verslavingszorg
- de thuiszorg
- de integrale jeugdhulp
Bundeling van hulpmiddelen in een online toolbox
Het Business Model Canvas (BMC) laat organisaties toe beeldbellen te verankeren binnen hun organisaties. Dit kader heeft aandacht voor strategische partners, de kostenstructuur a.h.v. businesscases, de afbakening van kernactiviteiten en cliëntsegmenten en randvoorwaarden op vlak van mensen, middelen, deontologie, enz.
Binnen elke proeftuin zullen innovatielabs en expertsessies georganiseerd worden over professionele netwerken, storytelling, social return on investment en user based experience. Samen met de sectoren komen we tot een set hulpmiddelen zoals implementatiekaders, do's en don'ts, checklisten en inspirerende praktijkvoorbeelden. Deze zullen gebundeld worden in een online toolbox die inzetbaar is voor het bredere welzijnswerk en de gezondheidszorg. De toolbox zal inspirerende en ondersteunende instrumenten en methodieken omvatten die zowel op het micro-, meso- als macro-niveau inzetten. Na afloop van het project zal deze toolbox online beschikbaar gesteld worden.
Blijf je graag op de hoogte? Je kan het project hier verder opvolgen.
Partners
Dit TETRA-project is een samenwerking tussen Arteveldehgeschool en UCLL. Het werd gefinancierd door het Agentschap innoveren & ondernemen.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.