Nachtrust van Vlamingen verbeteren

Dit project heeft één doel: de verbetering van de nachtrust van Vlamingen. De burger en, met zijn of haar toestemming, de zorgprofessional krijgen toegang tot de data en het daaraan gekoppeld gepersonaliseerde slaapadvies.

Zo ontdek je eindelijk wanneer jij het best naar bed gaat en krijg je gepersonaliseerd en gecombineerd leefstijl- en slaapadvies ter verbetering van je slaapkwaliteit en -kwantiteit er bovenop! Gedaan met gissen, zo kraait je haan enkel wanneer hij moet.

Meting slaap-waakritme

Op basis van vragenlijsten en speekselafnames bij Vlaamse burgers monitoren we de belangrijkste parameter van het slaap-waakritme: het level van het slaaphormoon of melatonine onset (MO). We zetten dit om in wearable data (app) via AI.

Slaapapps en commerciële wearables brengen vaak de objectieve oorzaak niet in kaart en/of geven vaak enkel te algemeen advies. Supplementen, melatoninemetingen en slaapmedicatie doen ook niets aan de oorzaak. Door gepersonaliseerd advies kan je de oorzaak ervan wel aanpakken.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door AMAI (een samenwerking tussen Scivil (Citizen Science Vlaanderen), Kenniscentrum Data & Maatschappij, AI Vlaanderen: bouwen aan je digitale toekomst) en de inbreng van eigen middelen van Leadlife en Arteveldehogeschool.

Of anders gezegd

Er was eens… een mooie zonsopgang. Een haan kraait en jij ontwaakt uit een overheerlijke droom. Klaar om de nieuwe dag te beginnen terwijl vogels je verwelkomen met hun mooiste ochtendserenade. Je ogen wennen zachtjes aan het licht, je rekt je uit en slaakt een zucht. Helemaal klaar voor de nieuwe dag.

Reality check*#@! Wat een nacht! Net op het moment dat het voelt alsof de nacht voor jou zou beginnen, gaat die wekker. Je innerlijke klok weet zich geen raad meer en je energielevels zuigen je letterlijk nog dieper de lakens in. Tegen de zwaartekracht in moet je je bed uit. Dit wordt vermoedelijk alweer één van die dagen waarbij concentratie, productiviteit, energie gegarandeerd onder nul gaan.

Met dit project is het gedaan met gissen: zo kraait je haan enkel wanneer hij moet.

Wil jij je stem laten horen in onze designsprint?

Woensdag 22 november markeerde de start van ons panel burgerwetenschappers. Deze enthousiaste groep volgt ons project op de voet en biedt onschatbare ondersteuning aan ons toegewijde onderzoeksteam. Onze kritische vrienden kregen een exclusieve blik op het onderzoeksprotocol en bijbehorende documenten, en hun boeiende feedback heeft ons onderzoek naar een hoger niveau getild. Nu is het aan ons onderzoeksteam om met deze waardevolle inzichten aan de slag te gaan.

We nodigen je uit voor een designsprint op dinsdag 23 januari 2024 van 8.30 tot 12.30 uur op Campus Kantienberg in Gent. Wil jij graag je ideeën delen over hoe we de slaapkwaliteit van de burger met levensstijlinformatie en melatonine-onset metingen kunnen verbeteren? Schrijf je in.

Als burger deelnemen aan dit onderzoek

Interesse om (beide of een van beide kunnen):

• Gedurende een periode van 48u een borstband te dragen (meting van bloeddruk, hartslag en lichaamstemperatuur), speekselstalen af te nemen en een vragenlijst in te vullen via een app?
  • Gedurende de looptijd van het onderzoeksproject feedback te geven om zo mee vorm te geven aan het prototype van de app?

Vul dan deze korte vragenlijst in en we contacteren je snel!

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.