Drie therapievormen tegen stotteren

Er is evidentie dat stotteren vermindert of verdwijnt door behandeling op jonge leeftijd. Door therapie voelen ouders en kind zich geruster als het stotteren blijvend is. Wachten op spontaan herstel van stotteren kan heel even, maar is geen verantwoorde keuze met de gekende evidentie.

In België worden vooral Mini-KIDS , Lidcombe Program en de Sociaal Cognitieve Gedragstherapie (SCGT) ingezet. Voor Mini-KIDS en SCGT is er echter geen evidentie via gepeerreviewde publicaties.

Vergelijking therapievormen

TreatPaCS vergelijkt de drie therapiearmen in een multicentrische niet-commerciële academische trial. 250 kinderen zullen gerandomiseerd een van deze therapieën volgen.

We denken te kunnen aantonen dat de drie therapievormen na 18 maanden even succesvol zijn wat betreft vloeiendheid, QOL en attitude ten opzichte van communicatie bij ouders en kind. Daarnaast hopen we profielen bij kinderen te ontdekken die een bepaalde therapiearm meer of minder geschikt maakt. In functie van RIZIV en INAMI vergelijken we ook de kost en duur van de drie therapiearmen.

Planning

Deze trial loopt 4 jaar, de rekrutering start in april 2021 en loopt 18 maanden. Er is follow-up 2 jaar na het einde van de therapie. Er is buiten de trail ook follow-up na 5 jaar.

Partners

Het Kenniscentrum stelt het budget ter beschikking. Thomas More Hogeschool Antwerpen is de contract research organisation en is chief investigator. Arteveldehogeschool en Université De Liège zijn de co-onderzoekers. Meer dan 30 therapeuten in Vlaanderen, Brussel en Wallonië voeren de behandelingen uit en verzamelen de data.

Blijf op de hoogte van onze initiatieven

Behalen de drie behandelingen voor kleuters die stotteren dezelfde resultaten na 18 maanden?

Volg via onze website ons onderzoeksproces op de voet!

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 3

Website KCE

Lees meer over ons project op de website van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE).

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.