Aanleiding

Sinds 1 januari 2017 worden voorzieningen voor personen met een beperking niet langer rechtstreeks betoelaagd maar ontvangen personen met een beperking zelf een budget naargelang hun ondersteuningsbehoefte. Deze maatregel gaat uit van het idee dat mensen met een beperking volwaardig deel uitmaken van de samenleving en zelf het best geplaatst zijn om vorm te geven aan hun leven en te bepalen welke zorg en ondersteuning ze daarbij nodig hebben. (meer informatie: bekijk deze webpagina van het VAPH

Deze omwenteling betekent niet enkel voor de cliënten, maar ook voor de bestaande organisaties een grote verandering in visie en handelen. Persoonlijke financiering fungeert immers als een hefboom voor de omschakeling van een aanbods- naar een vraaggestuurde werking van die organisaties. Hoe kunnen organisaties deze transitie maken? Wat kan hen hierbij ondersteunen? Dit werd onderzocht en ontwikkeld aan de hand van design research in het projectonderzoek @Your Service. 

Wat is vraaggestuurd werken?

Vraaggestuurd werken kent geen éénvormige definitie. Het is als het ware een containerbegrip. We gingen aan de slag met het verkennen van dit begrip in literatuur en in gesprek met de sector. Via heel wat focusgroepen met leidinggevenden en medewerkers in organisaties werd vraaggestuurd werken verduidelijkt. We kwamen ertoe dat er drie dimensies verbonden zijn aan vraaggestuurd werken in organisaties: 

  • Methodische aanpak: werkwijze en aanpak om tussen begeleider/ organisatie en cliënt/netwerk tot afstemming van vraag en aanbod te komen  
  • Organisatieontwikkeling: vraaggerichtheid als leidend principe bij aanbods- en organisatieontwikkeling  
  • Marktgericht werken: inspelen op trends in markt- behoeften, profilering t.a.v. ander spelers, toekomststrategieën 

 Naar aanleiding van deze bevindingen werd een instrument ontwikkeld dat organisaties helpt om tot een eigen omschrijving en prioriteitsbepaling te komen i.v.m. vraaggestuurd werken. De 3 dimensies (methode, organisatie, markt) zijn hierin verwerkt. We noemen dit het ZIP-instrument: zelfinschatting & prioriteitsbepaling.  

Zelfinschatting en prioriteitsbepaling

Om aan de slag te gaan met de vraagsturing in een organisatie, is het van belang om een duidelijk beeld te hebben van hoe vraagsturing ervaren wordt en hoe de verschillende betrokkenen (medewerkers, leidinggevenden en cliënten) in de organisatie dit willen zien evolueren.  

Een organisatie die interesse heeft om de mate van vraaggestuurd werken onder de loep te nemen, kan dit aan de hand van het ZIP-proces.  

Hoe verloopt het ZIP-proces?

Samen met een procesbegeleider wordt er in de organisatie en kerngroep van medewerkers en leidinggevenden samengesteld. De kerngroep maakt keuzes en volgt het proces op de voet. Het proces bestaat uit 4 stappen:

  1. Kennismaking met en plannen van het proces binnen de organisatie
  2. Bevraging aan de hand van het ZIP-instrument: hoe werken we nu vraaggestuurd binnen onze organisatie
  3. Zelfinschatting: bespreking van de gegevens uit de ZIP-bevraging
  4. Prioriteitsbepaling en verbeterideeën: waar willen we naartoe? Wat willen we bereiken in de organisatie m.b.t. vraaggestuurd werken?

Het ZIP-instrument

Er is een ZIP-instrument ontwikkeld voor medewerkers en leidinggevenden in organisaties. Dit instrument bevraagt 10 domeinen en heeft zowel aandacht voor de huidige werking (zelfinschatting) als voor de toekomst (prioriteitsbepaling).

Daarnaast is er ook een vragenlijst voor cliënten waarbij gepeild wordt naar hun ervaring inzake vraagsturing in de organisatie. 

 

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 5

Folder

Vraaggestuurd werken versterken in jouw organisatie. Ontdek het begeleidingstraject op maat: het ZIP-traject.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.