In België worden 17,9% van de kinderen geboren in een kwetsbaar gezin (EU-SILC, 2017). Alhoewel het algemeen geweten is dat extra ondersteuning tijdens de zwangerschaps-, en postpartumperiode voor kwetsbare gezinnen erg waardevol is, glippen zij toch nog vaak door de mazen van het net. In het kader van het kort ziekenhuisverblijf postpartum in Vlaanderen is extra ondersteuning voor kwetsbare gezinnen meer dan ooit nodig. In 2015 werden er reeds kwaliteitsindicatoren voor de postnatale zorg in Vlaanderen ontwikkeld, om de kwaliteit van de postnatale zorg in Vlaanderen na de bevalling te monitoren (Helsloot, et al., 2017). Tijdens het selectieproces werden echter geen specifieke kwaliteitsindicatoren voor kwetsbare moeders weerhouden. Deze studie richtte zich bijgevolg specifiek op de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren voor de perinatale opvolging van kwetsbare moeders met als uiteindelijk doel de perinatale zorg van de kwetsbare moeder in Vlaanderen te monitoren en te evalueren.

Het onderzoek verliep in 3 fasen. In een eerste fase werd de (wetenschappelijke) literatuur doorzocht naar potentiële indicatoren. In een tweede fase werd deze lijst met indicatoren voorgelegd aan een expertenpanel (zorg- en hulpverleners) die de indicatoren beoordeelden op relevantie en haalbaarheid. In een derde fase werd de indicatorenlijst afgetoetst aan de ervaringen van kwetsbare moeders. Zo konden 21 indicatoren in 5 zorgdomeinen worden gedefinieerd. (link naar volledig rapport)

De implementatie van deze kwaliteitsindicatoren in bestaande en nieuwe zorgpaden voor kwetsbare moeders biedt een evidence-based benadering die een geïntegreerde aanpak faciliteert ter bevordering van een gezonde start van moeder en kind.

Partners

Dit onderzoek kwam tot stand in samenwerking tussen Arteveldehogeschool Gent en Erasmushogeschool Brussel en werd gefinancierd met praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeksmiddelen. Het onderzoek werd bekroond met de onderzoeksprijs van de Mustela Foundation.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

tijdschrift 1

"Geen enkele kwetsbare moeder medische kosten aanrekenen" (onderzoek)

pdf 6

Eindrapport

Zorg voor kwetsbare moeders.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.