Geschiedenis

Onderwijsvak Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Heb jij een gezonde dosis historische interesse en wil je leren hoe je die passie op een zinvolle, bevattelijke en boeiende manier kan overbrengen op leerlingen? Kies dan voor het onderwijsvak geschiedenis. 

Wat zal je leren?

In dit vak gaat de aandacht naar mensen en samenlevingen in het verleden, naar de uitdagingen waarvoor zij stonden én naar hoe je leerlingen vandaag daarvoor warm kunt maken. Als geschiedenisleraar ontrafel je het verhaal over het verleden en leer je je leerlingen een historisch bewuste houding aannemen. Samen met hen onderneem je een spannende reis door de tijd, onderzoek je kritisch sporen die mensen uit het verleden hebben nagelaten, ontmasker je gebruik en misbruik van het verleden, stel je historische vragen en geef je een aanzet om tot onderbouwde antwoorden daarop te komen. 

Gespreid over de drie jaren van deze opleiding bestrijken de inhouden de periode vanaf de prille prehistorie tot en met de grote omwentelingen van de Industriële en de Franse Revolutie. 

We bieden de vakinhouden niet aan in de vorm van een stoffige kijkkast, maar in die van een gereedschapskist waarmee je actief aan de slag kunt gaan. Omdat we veel belang hechten aan de (historische) denkvaardigheden die daarvoor nodig zijn, leren we je een waardevolle onderzoekende houding aan te nemen tegenover het verleden en geschiedenis. 

Tijdens de contacturen verwerf je de basis aan kennis, inzicht en vaardigheden. Deze diep je verder uit door een mooie variatie aan taken, lectuur (historische romans en vakpublicaties), excursies, studiereizen en projecten. In het praktijkgedeelte van de opleiding leer je dan hoe je van geschiedenis een interactief en leerrijk vak maakt dat aansluit bij de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en bij de leefwereld van de leerlingen. 

Wat na je diploma?

Lesbevoegdheid: 

  • Leraar geschiedenis in de 1ste en de 2de graad van het secundair onderwijs (doorstroom en dubbele finaliteit) 
  • Leraar MAVO (maatschappelijke vorming) in de 1ste , 2de en 3de graad afstudeerfinaliteit 
  • Leraar PAV (project algemene vakken)in de 2de en 3de graad (dubbele en afstudeerfinaliteit) 
  • Leraar Mens en samenleving (eerste en tweede graad doorstroom) 
  • Leraar (actie) Burgerschap GO! (eerste en tweede graad alle finaliteiten) 
  • Steeds meer afstudeerrichtingen kiezen in de 2de en de 3de graad dan weer voor project algemene vakken (PAV). Ook daar wordt de leraar geschiedenis ingezet. 

Perspectieven buiten het onderwijs: 

  • Toeristische sector (vooral voor combinaties met taalvakken en/of aardrijkskunde): in toeristische diensten of als gids
  • Culturele sector: educatieve diensten van musea en culturele centra, erfgoedcentra of culturele organisaties
  • Jeugdwerking van gemeentelijke diensten
  • Journalistiek (bij voorkeur mits aanvullende opleiding)
  • Communicatie- en voorlichtingsdiensten (vooral voor combinaties met taalvakken)

Kosten voor dit onderwijsvak

Hiernaast vind je een indicatief overzicht van de kosten.

Een financiële drempel mag geen belemmering zijn om te kiezen voor het onderwijsvak dat jou het best ligt. Als je problemen ervaart, raden we je aan om contact op te nemen met een medewerker van de studentenvoorzieningen. In sommige situaties kan de dienst je financieel ondersteunen. Lees hier meer over studietoelagen.

  1ste jaar 2de jaar 3de jaar
Totale prijs boeken € 90,00 € 70,00 € 20,00
Totale prijs syllabi € 80,00 € 50,00 € 30,00
Studiereis/excursie € 20,00 € 25,00 € 240,00
Materialen, producten, uitrusting   € 35,00  
TOTAAL (excl. inschrijvingsgeld) € 190,00 € 180,00 € 290,00

Veelgestelde vragen

Welke historische periodes worden in de opleiding behandeld?

Als bachelor geef je geschiedenis in de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs. Je bent dan ook goed thuis in de prehistorie, de samenlevingen van het oude Nabije Oosten (vooral het oude Egypte), de klassieke oudheid, de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd.

De hoofdbrok van de opleiding bestaat uit een grondige kennismaking met die periodes. Van de 19de en 20ste eeuw verkennen we enkele thema’s.

Is geschiedenis in het hoger onderwijs een blokvak?

Geschiedenis heeft de reputatie een blokvak te zijn waarin leerlingen/studenten vooral veel feiten en data uit het hoofd moeten kennen. Net als voor elk ander vak in het hoger onderwijs moet je voor geschiedenis de feitelijke basiskennis verwerven om op een grondige manier met de vakinhouden om te gaan.

Maar we blijven natuurlijk niet steken op het niveau van de feiten. Veel belangrijker is dat je inzicht verwerft in de structuren en processen die het verleden beheersten.

Kan ik geschiedenis studeren als ik in het secundair onderwijs weinig of geen geschiedenis heb gekregen?

Wie in het secundair onderwijs een tso- of bso-richting volgde, kreeg in de 2de en 3de graad slechts één uur (tso) of helemaal geen geschiedenis (bso). In principe vormt dat geen probleem omdat we de geschiedenis van nul af aan opbouwen. Natuurlijk zijn veel inhouden in dat geval volledig nieuw.

Tso- en bso-leerlingen hebben minder ervaring met het grondig en kritisch analyseren en synthetiseren van teksten en het schrijven van goed gestructureerde, beargumenteerde teksten. Die vaardigheden zijn wel heel belangrijk in de opleiding. Je kan ze in monitoraten en door extra oefeningen verwerven of bijspijkeren.

Wat is het profiel van een student Geschiedenis?

Een geschiedenisstudent:

  • Is gefascineerd door alles wat met het verleden te maken heeft.
  • Leest met plezier boeken over geschiedenis en historische romans en geniet van historische documentaires en films, maar bekijkt ze ook met een scherpe blik.
  • Bezoekt graag tentoonstellingen en historische of archeologische sites.
  • Volgt geboeid de maatschappelijke en politieke actualiteit en kan daar zelfstandig zinvol over reflecteren.
  • Kan teksten grondig en kritisch analyseren en synthetiseren.
  • Kan inhouden goed structureren.
  • Schrijft graag, vlot, klaar en duidelijk.
  • Werkt met inzet en creativiteit aan allerlei taken.
  • Heeft een gezonde dosis verbeeldingskracht.
  • Is nauwgezet.